Ronja, det är jag det

Jag heter Kråkhults Snöflinga men kallas Ronja eller Kråkan. Snöflinga har inget kallat mig. Konstigt för det är ju det jag heter på riktigt. Kråkhult ligger i Småland och jag är född på landet med andra hundar, hästar och får. Jag vet alltså inte av något annat än att vara "bonntjej" Jag skall berätta om hur vi har haft det idag. Vi började med att gå till Storhagen. För första gången någonsin släppte husse Nessie utan att matte sagt till honom att göra det. Han hade tur!!! Det gick en flock rådjur på hygget. Som tur var för husse så såg inte Nessie dom. Det gjorde jag, men jag var kopplad så det gick bra.(för rådjuren) När vi släppt av dom andra hemma tog matte och jag en tur till skogen bakom majorn. Det är vårt älsklingsställe. Vi träffade Kjell som skulle mata grisarna. Han sa att det finns många och han hade skjutit flera stycken. Eftersom vintern varit så mild hade kultingarna klarat sig bra så grisarna sprider sig sa han. Det ogillar matte!! Vi gick av stigen matte och jag. Jag hade fått på mig min spårsele och var riktigt på hugget. Jag tog snabbt upp spåret och jobbade koncentrerat. När man har en gammal matte måste man ta det lugnt så att hon hinner se var hon skall gå. Det gör jag!! Matte älskar mig för det-----också!! Efter en stund låg klöven där i solen vid en trädstam. Fåglarna hyllade mig med konsert och matte med mjukost med smak av rökt renkött. Så byttes selen ut mot halsband och då struntar jag i klöven. Bara jag fått puss av matte och mjukost så är jag klar med uppgiften. Efter att ha lagt selen i bilen och hämtat mitt arbetstäcke så gick vi en tur till. Arbetstäcket gillar inte jag!!. När jag har det på mig så förväntar sig matte att jag skall hålla koll på henne och inte göra några egna utflykter. Ett måste är att jag kommer genast när hon ropar och hur kul är det?? Resten av dagen har jag vilat mig. Matte och husse har satt upp ett grönt nät innanför fårnätet. Jag förstår om folk som åkte förbi funderade på vad dom sysslade med. Sedan satte matte ut trimbordet och ropade på mig. Som tur var hade jag inte mitt arbetstäcke på mig. Alltså struntade jag fullständigt i henne!!! Nessie blev av med en massa päls och egentligen hade det nog varit ganska skönt att få vårkostym, men... Vår sälg blommar för fullt Där är massor av bin som surrar och hämtar frömjöl. Matte har försökt ta kort på dom, men dom syns inte på korten En massa fjärilar finns också i trädet. I morgon händer det något stort. Något som matte aldrig trodde skulle hända. Titta in på vår blogg så får ni er nyfikenhet stillad. Ha en fortsatt skön dag. Det tänker jag ha!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0