Matte är en sopa och 1 klöv back!

I går lade jag tre spår Ett väldigt enkelt i härlig mjuk mossa utan ris och elände. Inte heller svindofter, eller odörer. Få snitslar men det behövdes inte så många. Spåret var ju till en gammal tant med ont lite överallt.
Ett spår med vinkel ochböjar som om någon riktigt berusad försökt ta sig mellan plats ett och två. Ängsmark, men snäll terräng för matte, måste ju numera tänka på det också när vi själva lägger spår.
Det tredje spåret gick i "fårfållan" Över stock och sten med vinkel och många böjar.
 
Det var i går. Så blev det ny dag och det blir inte alltid som man tänkt sig.
Nessie fick gå sitt spår. Det klarade hon fint och jag riktigt såg hur hon njöt. Ensam tid med matte i skogen. Måste bli mera av det.
Man skulle kunna tro att mossan rörde på sig, men det var nog matte som darrade på handen. Men ni ser klöven i alla fall.
 
Så bytte jag hund. Det blev Ronja som fick gå det spåret eftersom jag var h......f...... på den lilla Blå som inte kommer när man ropar. Husse skulle ha bilen när jag kom hem och jag orkade inte bråka. Trodde inte att det skulle spela någon roll eftersom Blåzza och Ronja bör vara jämnstarka i söket.
Ronja drar iväg i fin hastighet Hon är lätt att följa på den vingliga vägen Hon ringar vid vinkeln och fortsätter koncentrerat med nosen i backen. Så stannar hon där klöven ligger, eller borde ligga. Jag är säker att hon är på rätt plats(ni som går på spårkurs med mig och Ronja vet precis vad det står för så för säkerhets skull letar vi vidare) KLÖVEN är borta. Hon får köttbullar och är nöjd med det.
 
SÅ tredje utmaningen får Blåzza själv berätta om:
Min matte är en sopa!! Bara så att ni vet. Jag har en ärkefiend, grannens katt. Då lägger matte spår över hennes jaktmarker och tror att jag skall arbeta koncentrerat. Så dumt så det är inte sant!!
Matte satte på mig sele och lina och sa sök. Jag satte nosen i vädret och stack iväg i en hiskelig hastighet över stock och sten: Matte försökte stoppa mig, men jag brukar vinna. Flera gånger halade matte in mig och gav mig nya order att söka, men vem brydde sig?? Inte jag. Matte blev ledsen, men jag vet ju att när jag pussar på henne blir hon glad igen så jag gör lite som man vill.
Matte gav upp och lät mig irra över fållan och eftersom min nos är så utmärkt så hittade jag ju klöven och visade matte. Jag vill inte ha någon gammal klöv som legat i frysen och plockats upp och använts igen och frusits in och.... Nej den får matte behålla och hon blir så lycklig för det så varför bråka med henne då?
Jag fick en köttbulle och så försökte matte klappa om mig men det hann jag inte med. Kelandet får vänta, jag var ju på kattjakt!
Tillbaka till matte
 
Här var enda riser i spåret men jag var ju tvungen att gömma klöven.
När Allan kommer hem skall jag dra till "skogs" och testa spåret som Ronja gick på Blåzza. En del säger att det är bra att göra så, andra att det är helt galet. Hur som helst skall jag se hur Blåzza arbetar. Kanske hinner jag lägga ett spår till Blåzza i em i "inte kattemarker" som hon kan få gå i morgon bitti. Jag har ju en dröm att mina tjejer(Nessie är Allans hund) skall klara ett öppet spår den här säsongen och då måste vi ju jobba på det.
Ha en bra dag.
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Monica

Vilket härligt blogginlägg och så himla duktiga ni är - riktiga kämpar! Kram

Svar: Hundarna är min livlina nu. Skingrar tankarna.
danvikstjejerna.blogg.se

2016-04-29 @ 00:04:17
URL: http://bombax.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0