Bombplan

När det är så varmt som det har varit några dagar och nätterna dessutom är varma måste man ha fönster och ibland också dörren öppen för att kunna sova. MEN då kommer det in flugor i massor och så vaknar jag av att dom studsar mot huvudet. Jag kom att tänka på bombplan som fäller bomber. Så obehagligt!!!
Obehagliga är också alla getingar som far runt bordet när man skall äta och dricka. Må vara att en representant för Anticimex sa på tv att getingar har en funktion att fylla i naturen, så man skall lära sig att leva med dem. Jag gör så gott jag kan men, Vad har jag för val??
 
Nessie lider allt mera av värmen och vi promenerar tidigt så ofta vi kan. Idag har hon och Blåzza hittat något spännande. Något fanns bakom boden alternativt bakom vedträn i boden. Nessie bet i vedträn som låg i vägen så hon blödde ordentligt i munnen. Det gav mig anledning att titta lite i munnen på henne och då ser man ju även där att hon inte är valp längre. Det är inte bara hästar som man skall skåda i munnen för att avgöra ålder. Tänderna är så slitna. Hon har inte ont i munnen och hon äter fortfarande allt även ben om hon får.
 
Jag har tillbringat lite tid vid symaskinen. Jag har några projekt som är påbörjade och som jag har fortsatt med så långt tyget har räckt. Det är inte det att jag är utan tyg, snarare tvärt om, det finns massor, men det är fel färg och det är minst lika illa.
 
I dag har jag varit i Bälinge på Hembygdsföreningens öppna hus. Så trevligt. Det var så många fina möten med vänner som jag inte har sett på länge. Skola, varg, vattentillgång, invandring, tillagning av kaninkött, mjölkprotein och givetvis kryddat med lite sjukdomar och äldrevård. Vildsvinens framfart liksom hjortarnas. Skolskjutsar. Lärare och rektorer. Gamla elever. En farmor berättade om sitt ena barnbarn att han tog studenten i våras. Honom minns jag från hans första skoldag. Jag är inte så ung längre och tiden rusar.
 
Lantbruksmuseet var öppet. Där kunde man titta på gamla redskap och jordbruksmaskiner. Man kunde titta på gamla attiraljer för mjölkning och behandlig av mjölk. Inte utan att jag blev nostalgisk.. Det var en sådan mjölkmaskin som jag mjölkade med på min första praktikplats--OM den fungerade. Ibland var det handmjölkning som gällde. Som tur var så hade gården bara fyra kor
Spenkopparna kom inte med. Så synd. Dom som det var ett sådant pyssel att plocka isär och diska
 
 
Man kunde köpa kaffe och/eller varm korv med bröd.
Man kunde lyssna på "Ulvagubben" Dessvärre ville han inte använda den väst med mikrofon som hembygdsföreningen har så de flesta hörde inte vad han berättade. Tråkigt att det finns så lite förståelse för hörselnedsättningar. Man behöver inte höra så dåligt så att man har hörapparat för att höra sämre än när man var ung. De flesta som besöker sådana här tillställningar är pensionärer eller blir snart. Maskiner slits när dom används. Så är det med öronen också. Det kommer de som är unga idag inse när dom själva blir äldre.
 
 
Det finns mycket att titta på.
Piongubben var representerad. Han var sjuk själv men hans pioner fanns att köpa, både bättre och billigare än på Blomsterlandet.
Andra lokala företag var Grellsbo hereford och Forkarby grävmaskiner (Förlåt Alexander om firmanamnet blev fel) Broddbos honung, lammskinn och ullgarn fanns att köpa.
Vädret kunde inte ha varit bättre. Uppehåll med varma fläktar.
 
Nu skall jag njuta sommarkväll. Det är ett förunderligt ljus över åkrarna och vetet som håller på att mogna. Det gäller att samla energi i det vackra
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0