Svenska tomater

I går hämtade jag mitt pass. Kösystemet hos polisen var spännande. Det bestod av postitlappar i olika färger med handskrivna nummer på.
Dessutom ropades numren upp. Eftersom inte alla var svensktalande och vi hade olika ärenden och det var en kvinna som satt i receptionen och växlade mellan ärendena så blev det lite förvirrat. Samtidigt så pratade alla med alla vilket ju inte är så vanligt i svenska köer.
Jag fick mitt pass och kan nu ge mig ut i stora vida världen om jag får lust för det. På oktoberlovet skall Erik och Johan och jag åka till Berlin men för övrigt skall jag nog hålla mig hemma i Sverige.
Nja, jag skall nog promenera in i Norge en sväng när jag är i Grövelsjön. Då behöver medföljande hund pass så jag måste bestämma om Ronja eller Blåzza skall få följa med. Båda kan få följa med  men eftersom jag samåker med en kompis och hennes hund så beror det på hur vi löser packningen av bilen. Nåja, vi skall åka i september så jag har betänketid.
Förra året hade Blåzza valpar så då var valet inte så svårt. Det kan nog bli Blåzza i år, för OM vi får låna ett renhägn och arbeta med lös hund så skulle det vara roligt att se om Blåzza bryr sig om att leta reda på mig. Ronja drog iväg men upptäckte att matte var borta och oj vad hon letade. Och oj så lycklig hon var när hon hittade mig. För att inte tala om hur lycklig jag var för att hon letade efter mig och inte tyckte att hon klarade sig utan matte.
 
Vi hämtade en mikrofon till Allan.Nu tror vi att han skall höra vad vi säger. Mikrofonen är kopplad till hörapparaternas slinga och han skall kunna lägga den på bordet om vi är många och så skall han höra. (allt enligt reklamen) Han har hört vad jag har sagt när vi har fikat och ätit i dag och nu hoppas vi. Han har 14 dagars öppet köp så han hinner testa med flera människor innan försökstiden går ut.
 
I går kväll fick jag använda ficklampa för att hitta Blåzza. Det börjar bli mörka kvällar. Jag hittade henne och hon la sig till rätta
Sedan låg hon hela natten hos mig. De var länge sedan sist. Hon brukar ligga en stund innan hon går in i rummet och lägger sig i beabädden. Som ni förstår behövde jag inte frysa.
 
Jag upptäckte i går kväll att det var en fågel i kaminen. Jag hade stoppat in en massa använt bakplåtspapper för att det skall vara lätt att tända när kaminen inte använts på ett tag. Jag hörde hur det prasslade och tyckte först att det var en mus, men såg att det var en fågel. Jag tog inte tag i problemet då, men berättade för Allan vid frukosten. Jag skjutsade Wilma till fotbollsgolfen och när jag kom hem berättade Allan att han hade släppt ut fågeln ur kaminen. Den flög runt så han stängde dörrarna till rummen och han trodde nog att den flugit ut!! Vad säger man??
Jag har inte hittat den inne så den har nog hittat dörren.
Vi matar fåglarna på vintern och därför har vi nu några solrosor på G. Den första slog ut i dag. Visst är den underbar? Den är alldeles självsådd i cementröret som jag planterar i för att inte husets grävlingar skall gräva upp blommorna.
 
Vid de senaste besöken i mataffärer har jag haft anledning att fundera på var de svenska tomaterna finns.  Jag har  varit i olika affärer och inte i någon har det funnits svenska tomater, Borde det inte vara högsäsong för dem nu?
Köpte Ulvagubbar vid Ulva i går op hemvägen från Uppsala. Fy så hårda och sura dom var. Tydligt att säsongen är över för i år. Självplockat har jag inte gjort de senaste åren utan ätit färska så länge det funnits.
 
Jag njuter verkligen sommar. Mera i dag när det är lite svalare. Några blommor har fått lite ny jord. Ett fönster är fritt från flugskit (så länge det varar)
Tvätten som hängt ute på tork doftar ljuvligt.
Jag går och tittar på mitt lilla hjärta och inser att hon har på tok för mycket päls. Jag plockade på Harvey när han var här och det vore inte helt fel att plocka på Blåzza också. Strax är det nyheterna, men sedan kanske. Det är skönt när man kan stå ute och trimma.
Njut sommar så länge vi har den
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0