Bullbak

Nu skall jag erkänna att jag inte är en fena på att baka bullar
Det är ju hög tid att baka saffransbullar så jag gick hårt ut. Saffran och lite wisky för saffranet att lösa sig i. Sedan i med sockret och sedan mjölken som jag glömde värma.
(Jo visst kan man baka kalljäst men det var inte så jag tänkt mig dagens bak.)
Så äggen och mjölet och kvar på bänken fanns smöret !  och
 i kylskåpet jästen !
 
 
Jo det blev bullar men HUR kan det bli så tokigt?? Jag har bakat bullar i väldigt många år. Om jag inte överdriver så måste det vara snart 60 år sedan jag började stå för bullbaket. Det har blivit många liter degspad under åren och ändå höll det inte på att bli bullar i dag
Att det inte var så mycket smak av saffran var inte mitt fel.Jag hade i flera paket.
Nybakade minskade antalet vid fikastunden som jag bjöd in till och lägger jag bullarna i "rätt" frys så är jag övertygad om att dom går åt. Att hitta kaffebröd i frysen sitter i generna, om ni undrar. Någon i huset intill var jätteduktig på det som barn, och det har ärvts ner till nästa generation, i alla fall delar av den
Roligt!! Vardagslycka!!
 
Så här ser Ronja ut efter besök hos frissan. Visst är en trimmad airedale vackrare, men när det nu inte går att trimma efter steriliseringen så.. Ronjas päls blev som silke efter operationen. Nessies päls var sträv hela livet men hon blev så håröm så vi klippte henne för det
Jag pratade med frissan om det, och det är väldigt olika. Hon har ett par kunder som hon klippt många gånger men som utan svårighet skulle kunna trimmas om ägarna vill börja med det igen.
Vilken tur för Ronja att hennes matte inte är utställningsmänniska. Hade hon varit det hade det varit en sorg med hennes silkepäls.
Så här såg hon ut i går när vi började kamma ut rastaflätorna
 
Nu finns mina adventsbarn på köksbordet. Nu ÄR det advent även om jag inte bakat pepparkakor än
 
Om en stund skall vi åka in och titta på Spelman på taket. Nu säjer jag
Hej då!! Kör försiktigt om ni skall ut på vägarna. Det är halt!
 
Och
GLÖM INTE REFLEXER!!!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0