Mammakollo

Nu har vi öppnat årets kollo. Det började med att matte åkte till Uppsala och hämtade hem "farbror Blå", Blåzzas ena valp. (Han hade mörkblått halsband när han bodde här och vi kallade honom farbror Blå efter Elsa Beskows saga )
Han kom med pendeltåget från Stockholm och matte stoppade honom i Blåzzas bur och tog med honom till Skuttunge.
Han satt tyst i buren hela vägen och väl hemma så markerade han revir så fort han kom ur bilen. När det var klart så kom Blåzza ut. Hon talade verkligen om för honom vem som bestämmer på det här stället. Han försökte få henne att lämna över bestämmandet men se det gick inte.(Alltså det är jag som bestämmer men det fattar inte Blåzza. Jag är både äldre och större men det är lugnast att hon får tro att det är hon som är chef här.)
Sedan fick jag komma ut. Så roligt. Oj vad vi sprang. Vi fick vara i stora trädgården och vi sprang så fort vi orkade fram och tillbaka och runt och. Vi var riktigt trötta när vi kom in. Måste erkänna att jag inte hänger med Harvey riktigt.  Han är mycket snabbare i svängarna än jag är och det vinner han på.
 
Smilla mötte upp i dörren och henne ville Harvey uppvakta, men hon satte sig på rumpan och morrade så det hade han inget för. Jag började busa med honom så att han skulle glömma Smilla. Hon är inte så förtjust i att bli överfallen av killar
 
Det här är faktist min plats när vi ser på tv, men har man främmande så har man.
 
Blåzza lånade inte ut sin husse, i alla fall inte än. Husses knä är hennes.
 
Vi har tittat på tv (ja, jag såg ju inget som låg i Beabädden bakom soffan, men matte säger att jag kunde ha lagt mig i fotöljen , och det kunde jag ju ha gjort, men...)
Harvey hade svårt att koppla av. Det var nya ljud och mycket att hålla koll på. Till sist somnade han i alla fall
 
Efter tvtittande har vi varit ute och lekt och kissat och ätit solrosfrö och grävt efter möss och sork och lekt lite till.
Matte har försökt filma oss men vi springer så fort så hon lyckas inte fånga oss. Kanske blir bättre i morgon.
 Vi har inte sett katten och inte hjortarna men Harvey har ju bara varit här några timmar så han kommer säkert att hinna se dem..
 
Nu skall vi gå och lägga oss säger matte. Blåzza har redan lagt sig i beabädden. Harvey följer matte som en skugga   Jag tror att han tänker dela kudde med henne och det kan han ju göra om han vill. Tycker Blåzza att det är ok så är det ok för mig. Jag tycker det är ganska obekvämt att dela säng med matte för hon tar så stor plats. Dessutom vill hon helst ha täcket själv, ja ni  fattar??
 
Vi hörs med mera rapporter i morgon
Pussar från Ronja
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0