Valborg

April vår och kall gör bondens lada all?? Är det så det heter?? Våt kan man ju inte skylla april för att vara men kall. Vantar och mössa fortfarande, så trist. Nu vill jag lätta lite på kläderna, men i kväll var det nästan så vi tände i kaminen när vi skulle äta. Vi åt en rejäl köttbit, ingen vårmat här inte, även om det känns trist.
Förr var inkokt makrill med skarpsås ett måste på Valborg. Den tiden är sedan länge förbi.
 
Ni som väntat er spännande rapporter om Harveys vistelse här måste jag göra besvikna. Han kom in i flocken som om han alltid bott här. Blåzza satte ju honom på plats och så var det klart. Ronja är ju världens bästa lektant, men det vet ni ju redan. Trist att hon har de höfter hon har. Vilken mamma hon skulle ha blivit. Skönt att hon hitills inte har ont i alla fall, så att hon får vara världens gladaste hund.
 
Morgonpromenaden gick genom det jag kallar hjorthagen Hade hoppats att hjortarna skulle vara där så att Harvey skulle få känna doften och kanske se dem. Vi får göra nya försök under veckan.
 
Tuppen är lika läskig som förra gången han var här. Vattenskålen lika stor
 
 
Tänkte testa lite nosework så jag laddade med en massa små korvbitar, klicker och tesil med doftpreparat
Man börjar med att lära att klick betyder godis, men redan där blev det stopp. Korv tyckte Harvey inte om. Jag har slitit för att lära Ronja att uppskatta godis och nu äter hon mer än gärna både köttbullar och korv och kycklingbröst och lever och...
Men jag är inte säker på att jag vill/hinner göra det jobbet med Harvey. Skall testa med lite fläkytterfile i morgon. Fungerar inte det lägger jag ner projektet nosework.
 
Dagen för övrigt har inneburit massor av lek och ett evigt springande ut och in. I morgon hoppas jag att det går att kratta lite och klippa bort döda grenar. Jag känner ett behov att vara ute. Vi får se hur det går. Kanske så persilja??Den behöver massor av tid för att gro.
Kanske gå till skogen och plocka vitsippor. Kanske...
Vi får se vad som händer
 
Finaste Harvey har intagit horisontalläge.
Det sitter hårt åt att erkänna att hanhundar är stiliga. Deras huvuden måste man bara älska. (ja jag älskar hela hunden och jag älskar verkligen mina tjejer, men utseendet på en hanhund är något extra. I alla fall Harveys. Om jag skulle ha en hund till skulle jag nog välja en hane)
Nu börjar han prata med mig. Säga att han vill ha sällskap. Ni skulle höra honom hur han pratar Bara så där helt appropå. Blåzza pratar också, men då är det när hon vill att man skall se att hon finns och vill ha en godbit, eller vill gå ut. Harvey han bara pratar ändå. Som nu när han ligger på sängen och jag sitter vid datorn och plötsligt pratar han. Härligt att ha honom här  några dagar.
Nu skall vi mysa
 Fortsatt trevlig kväll till er som firar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0