CACIB

Vi är inte så mycket för släktforskning i vår flock. Vi är inte så mycket för hundutställningar heller, MEN vi gläds med Kråkhunden Mynta som har varit i Visby och skördat rosetter.
Vi vet inte riktigt hur vi är släkt, men för oss räcker det att hon är en Kråka. För er som inte vet så betyder det att hon kommer från Kråkhults kennel i Småland. Samma kennel som Ronja kommer ifrån och som gör att jag ofta kallar henne för Kråkan
Mynta har fått cert och BIR och idag CACIB. Det fick jag googla på för att förstå hur fint det är.
Tjejerna har firat med blodpudding både i dag och i går och hälsar och tackar Mynta som orsakat denna fest
(Heter det orsaka när det är något som är positivt??)
 
 
Vi har inte koll på hur Bombaxarna är släkt med oss heller, men vi gläds åt alla rosetter som dom samlar in.  Åter för er som inte vet, så är vår lilla Blåzza en Bombaxare. Vi tillhör alltså både Kråksläktet och Bombaxfamiljen i vår flock. Det är fint det skall ni veta.
 
Övrigt som hänt i helgen
Otto och hans flickor är hemma igen efter en vecka i Kroatien där dom solat och haft det bra, om än lite varmt kanske??
Skönt att gräsklippning ingår i hyran. Nu har Otto farit runt med gräsklippare och trimmer.
Mysigt med berättelser från semestern till eftermiddagskaffet.
 
Jag har beställt biletter till besök i Sala Silvergruva med barnbarnen som bor här uppe. På onsdag drar vi iväg dit på heldagsutflykt. Hoppas att jag kan få hit Erik något lov så att han också kan få lite spännande historieundervisning. Det är inte lätt att hinna med allt. Om det inte är cuper och träningar och semester och ....så är det skola.  Nu ser vi fram emot en dag tillsammans flickorna och jag.
 
När jag var hos sjukgymnasten hittade jag en Råd och Rön där dom testat hundmat. Jag hann inte läsa klart undersökningen när jag var där, men idag skickade jag efter den.
Det var/är spännande läsning
Det finns foder för 132 kr/kg och för 8 Kr/kg och så allt där emellan.
Det dyrare innehöll kyckling (det står inte om den är svensk så det måste jag ta reda på)
Det billigaste kött och animaliska biprodukter samt spannmål
Det fanns foder där man funnit mögelgifter
 
Hur tänker man när man köper hundfoder??
Jag tänker svenskt. Jag har inget emot spannmål i fodret. Jag har hört ETT argument för spannmålsfritt foder som jag kan köpa,  Det blir så mycket bajs att plocka upp!! Har man problem med det så, fine!
Själv tror jag att fiber är lika viktigt för mina tjejer som för mig,  och jag har oftast inga problem med för stor åtgång av bajspåsar.
Jag vill givetvis inte ha foder med mögel i, oavsett pris.
Svenska råvaror och mögelfritt det är mitt kriterium.
Precis som när jag köper mat till Allan och mig. Svenskt och mögelfritt. Kan det bli enklare??
Visst tycker jag att det är bra att det svenska foder som jag valt (eller ärligt Allan, familjens fodermänniska har valt) inte är det som är dyrast på marknaden, men hade det varit det så hade vi säkert gillat läget
Det kostar att ha hund.
Ronja har varit frisk i sex år och inte varit hos veterinär för annat än vacinering
Nu får hon tabletter som kostar 12,50 st i storpack!! Hon är inte lika besvärad i sin nacke, skakar inte lika mycket på huvudet och gäspar inte i ett och då är tabletterna värda varje öre. Jag känner tacksamhet att jag har råd att ge henne medicin. Jag vet att det finns människor som inte har råd att ge sina djur den smärtlindring som dom behöver. Så fruktansvärt det skulle vara.
 
Nej nu till något roligare
Jag har nästan alla tecken på att vara intelligent. Underbart!! Det står i dagens  Svenska Dagblad
Jag svär och jag lever i en stökig miljö. Hade jag varit nattuggla så hade det varit full pott, men två av tre tecken är inte illa.
 
Hur skall jag handskas med denna nyvunna kunskap undrar ni säkert
Jo, jag skall sluta med att sluta svära. Det är inte vackert. Det är en riktigt dålig vana som har ökat sedan jag slutade arbeta för då vaktade jag min tunga.
Rörig miljö, jösses Så underbart!!
Det gör inget att mina tyger och mönster och projekt ständigt är på rymmen. Allan har kanske rätt som säger att det är lättare att hitta om man lägger saker där dom skall var, men är det tecken på intelligens att ha rörigt så vill jag verkligen visa hurdan jag är. Kanske måste skriva ut artikeln och klistra fast den på garderobsdörren som döljer mina tyger?? Kanske en på trappen till vinden?? på....
Förr tapetserade man ju med tidningspapper. Kanske det är något för mig?? Tål att fundera på
 
Sltligen kan jag rapportera att med hjälp av min broderisax och pincetten som jag använder att trimma öronen på hundarna med så har Otto plockat bort mina blåa stygn. Det är behändigt att ha en sjuksköterska i huset intill.
 
xxxx i repris. Det går inte att ladda upp bilder. Har ni hört det förut???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0