Kalkoner

I förrgår fick jag ett sms med fråga om Emma och Matilda fick komma hit och sova över tisdag till onsdag eftersom vi skulle åka till Sala idag. Underbart att få sådana sms. Jätteroligt att ungdomarna vill komma hit och hänga.
 
I går åkte vi till Uppsala för att handla lite och justera glasögon som satt på sned. Vi åt lunch på Cajsas kök för kupomnger som vi hade fått och som närmade sig sista datum. Jag besökte biblioteket i Stenhagen och vi hämtade våra barnbarn
 
Glasögonen ja. Det blir spännande att se om dom lyckas få till dom. Vad dom inte sa hos optikern när jag köpte glasögonen var, att när man har progressiva glas bör man välja metallbågar med sadel för att det skall gå att ställa in dom rätt. Nu behöver jag hålla upp dom lite om jag skall se på tv och handarbeta och låta blicken vandra emellan. En aning bättre är det, men som ni ju förstår kan jag inte hålla upp glasögonen och sticka samtidigt.
Eftersom jag inte handlat på den firman förut kanske det var en fråga om att deras glas inte var lika som hos den förra optikern så jag skall använda dom 2 veckor innan vi kan utvärdera. Nåja, jag har mina gamla kvar så det löser sig
 
Så gick vi för att luncha. Ny fräsch lokal, men lokalen är ju inte allt. Vi äter så sällan ute för jag tycker oftast inte att maten är värd sitt pris (lite grinig kanske?), och på det här stället skall vi absolut inte äta fler gånger. Nej, det var inte äckligt, men inte speciellt gott heller
 
Så åkte vi för att lämna böcker på Stenhagsbiblioteket OJ!! Vilket ställe. Jag skall givetvis låna på bokbussen så länge den stannar vid vår brevlåda, men nog tänker jag titta in på biblioteket i Stenhagen när jag är på MAXI och handlar.
Så hämtade vi ungdomarna innan vi åkte hemåt igen.
Hur kom vi in på kalkoner tro?? Emma sa i alla fall att sådana hade hon aldrig sett så vi tog en tur till Anneli och Malin för att titta
 Sedan åkte vi förbi Sara som har två åsnor
Nästa stopp var Hemköp i Björklinge och glassfrysen
Hemma igen promenerade Matilda med Smilla och Ronja och Emma cyklade med Lilla Blå. Det måste jag testa Hon är visst jätteduktig när man cyklar med henne.
Traditionsenligt så avslutade vi kvällen med lite kortspel innan Jon Blund kom
 
 
Här är åsnorna som vi bara tittade på från vägen
 
Ny dag och efter frukost åkte vi till Sala. En timme var i gruvan. Det var tur att vi läst att vi skulle ha varma kläder. Det är intressant att höra hur det gått till att bryta malm. Lite läskigt med långa hala trappor ner i mörkret. Tur att vi fick åka hiss upp. Jag skulle kunna skriva långt om gruvturen, men tycker att ni skall åka dit själva för att uppleva det. Det finns längre turer och jag kan tipsa er om att välja en sådan. Fyra timmar med paus för sopplunch nere i gruvan kanske?? Eller en övernattning? Det finns att välja på.
Så var det dags för lunch på värdshuset. Där hade jag bestämt att vi skulle äta.
Det fanns lite att välja på. Hamburgare av vildsvin t.ex. Det valde jag. Att Emma skulle våga testa förvånade mig inte. Thea och Matilda vågade också och det blev jag både förvånad och glad över. Wilma som har ett blodsocker som åker hiss valde trygga pannkakor och det var förståndigt av henne
Hur som helst så tyckte Emma och jag om vildsvinsburgarna. Rotsakschipsen som vi fick till var jättegoda. Rödbetschips var bara  wow
Mer eller mindre mätta åkte vi sedan ner på stan och strosade lite innan vi avslutade med kondisbesök med en liten sötsak  till "kaffet"
 
 
I morgon skall vi äta stekta fiskbullar och potatis till lunch, Det längtar Thea efter. Det är underbart med barnbarn. Jag älskar  mina


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi var i gruvan för några år sen men för mig som inte tycker om att åka hiss var det nog sista gången lram

Svar: Jag tror att det fanns turer när man kunde gå både upp och net. Själv hade jag gärna åkt åt båda hållen 😉
danvikstjejerna.blogg.se

2017-08-11 @ 09:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0