Faster Gretas konsulinnor

I dag har jag bakat. Matbröd och två sorters kakor och så har jag gjort snickers till gottebordet.
Det är jättejobbigt att bara ha en ugn. I stora huset har jag alltid haft en spis med två ugnar, men det har jag inte här. Det innebär att det tar dubbelt så lång tid att grädda. Äntligen var jag då färdeig, MEN Kan det bli jul utan faster Grets konsulinnor?  Jag vågade inte chansa så jag bakade en sats sådana också. Förr var det ottos favvokakor. Numera tror jag bara att det är jag som äter dom, men visst är jag väl värd en julkaka med massor av minnen?
 
Andra kallar dom nog sandkakor, men faster Greta kallade dom Konsulinnor så det heter dom hos mig också. Jag skall äta  och tänka på henne som jag fick receptet av för 50 år sedan? Jag tror att jag alltid har bakat dom till jul.
 
Ute har det snöat. Hundarna har lekt i snön.
Tassavtrycken är bevis.
 
I fönstret blommar min Hibiskus så fint. Jag tycker att blommorna ser annorlunda ut nu än tidiagare, lite mer gulröd. JAg var borta häromdagen hos en sykompis. Hon hade en Hibiskus som var 25 år gammal. Det kan dom tydligen bli om man pysslar om dom.
 
I morgon bitti skall jag gå upp och titta på Lucia på tv. Jag skall försöka lista ut hur dags det börjar
Vet ni att jag har inget handarbete på G just nu. Julklapparna är färdiga att slås in. Garnet som jag skulle sticka ett par sockor åt mig själv, räckte inte, så jag får göra ett besök i vår fantastiska affär Knapplådan i Björklinge. Önskar att ni alla hade möjlighet att göra ett besök där.
 
Kör försiktigt om ni behöver ut och köra. Det är väldigt halt
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0