Mellandagar

Så är då julen över för i år och vi ser fram emot det nya året.
I går gjorde jag absolut ingenting. Sov middag. Stickade lite. Åt lutfisk. Så gott. Tänkte på allt man gjorde förr inför julen, tex lutade fisken. Den där speciella doften som blir i huset när fisken ligger i lut. Den hala känslan på händerna när man sköljer fisken men först lyckan hos hundarna som fick en bit torrfisk, sedan alla nysningar när man slog på kalken. Känslan i fingrarna när fisken var färdiglutad och klar att sköljas och bytas vatten på. När jag blundar kan jag återuppleva hur det kändes.
Nu köper man den färdig och behöver bara byta vatten några gånger så att den inte försvinner helt när man tillagar den. Enkelt, men inte så roligt.
 
Skinkan likadant. Tänk att salta en stor skinka med ben. Att sedan ugnsbaka den, griljera och njuta. Nu finns det inga hela skinkor längre. I alla fall har jag inte hittat. Kanske har jag inte letat tillräckligt och inte behöver vi 7 kg skinka heller, men då var det skinka. Nu kan man undra var på grisen som "skinkan" kommer ifrån. I år har jag köpt en dyr skinka och en billig. Givetvis svenska. Båda färdigkokta. Båda goda i smaken. Båda blev det fina skivor av den första biten. I den dyra dök det upp en massa fett och konstiga hinnor mitt i skinkan. I den billiga var det sega hinnor som inte gick att bita av, utan bara dög till hundmat.
 
I dag har vi varit i stan för att köpa tösalt och sparkstötting. Tösalt fick vi tag på men sparkstöttingarna tog slut när halkan kom. Nu har jag köpt en på nätet som levereras om en vecka. Jag har inga planer att ge mig ut och åka på vägarna, bara använda som livförsäkring när jag skall gå till grannen, eller hämta posten.
Bilderna som Alina räddae på min gamla dator och la på en extern hårddik kan jag inte se. Det är något som är fel, men eftersom jag inte började leta bilder förrän efter stadsresan så får jag besöka Alina nästa gång jag åker till stan om inte Otto eller henrik hinner hjälpa mig
 
Vi har ätit rester. Tänk, det är alltid lika gott
Vi har sett på tv. Tänk Sven Ingvar Magnusson vilken musiker han var. Tänk när han sjöng Fröding.
Jag har stickat lite
Jag har läst och vattnat granen. Det är ett väldigt törstigt exemplar jag har i år.
 
Snart är det dags att plocka bort tomtarna Lika roligt som det är att plocka fram dom, lika skönt är det när dom hamnar på vinden igen. När badrummet byter färg från rött till grönt
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0