Tre dagar kvar

Nu är det dan före dan, före dan, före dan före dopparedan. Härligt eller hur?
Ännu härligare tycker jag att det är att det är dan före dan före dan som blir TVÅ SEKUNDER längre!! I morgon är det årets kortaste dag men sedan vänder det. Kanske vi inte ser att fredagen är längre än torsdagen, men vetskapen.
 
Jag kan inte säga att jag stressar in julen. I dag har jag kokat Upplandskubb.
I går kväll gjorde jag en deg som jag tryckte ner i en mjölkflaska ( Mjölkhämtare? Mjölkhink?) Sedan stod den i kylskåpet över natten och där växte den så att hela kruka  blev full. I dag har det stått på spisen och kokat i 4 timmar och det enda jag har gjort är att titta till den ibland så att vattnet inte kokar bort.  När den var färdigkokt tog jag ut den ur vattenbadet och hällde upp den.
 
Den låter så där som färdiggräddat bröd skall låta tycker jag. Nu ligger den invirad i massor av bakdukar för att kallna och mogna. Om 24 timmar har den vilat klart och jag kan skära upp den och se om den ser riktig ut.
Det är många år sedn jag kokade kubb sist. Det skall bli spännande att smaka den uppländska specialiteten på julafton.
Förr bakade jag kubb ibland, men de sista åren har det inte blivit av. Så var jag på ett föredrag där vi fick veta att Upplandskubb nu är namnskyddat, precis som falukorven. Det innebär en massa restriktioner för att få heta Upplandskubb. Det var regler för odlingen av rågen. Mjölet skulle malas på rätt kvarn och jag minns inte allt. Jag har köpt vanligt grovt rågmjöl för att baka på så jag får inte sätta på märket att det är Upplandskubb. Vill man ha märkt kubb får man köpa hos Trillers bageri i Uppsala.
 
Medan kubben har kokat så har jag lagat ett lapptäcke åt Ulrika. jag har plockat lite, vattnat lite blommor, skrivit inköpslista,kokat jordärtskockspure och lagt patiens.
På Brogården fick vi inte säga jordärtskocka och kronärtskocka för de växterna har inget med ärtor att göra. Jordskocka och kronskocka skulle det heta.
Redan då fick inte saker heta det det alltid hetat. Det är inte bara i dag som man måste byta namn på saker så att folk inte skall bli kränkta. Vet inte om ärtor blev kränkta av att sammankopplas med skockorna, men byta namn skulle vi göra.  Efter vad jag förstår så fick inte namnbytena någon genomslagskraft. Får se om lappugglan och annat måste byta namn. Och Lappland, vad skall det heta??
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0