Vad hette polisen??

Så har det hänt igen. Jag skulle önskat att mamma var här så jag kunde fråga. Var hette polisen i Lysekil, han som var på tv igår kväll. Bilder och film från 1950-talet. Hans fru hette Kerstin Andersson?? Men vad hette han?? Jag vet ju tom ver han bodde.
Hur som helst så var det på tv i går kväll i Perssons program ett inslag om att det alltid saknats poliser. Inslager var från Lysekil. Jag flyttade dit 1953 så det var underbart att se hur det såg ut då. Det var polisen som cyklade som jag önskar att jag mindes namnet på. Tage Berg, Anna Sundqvists svärfar var överkonstapel (Han blev hennes svärfar lite senare)
Tage Olsson?? och så den långe som cyklade på tv i går.
Det fanns ingen polisbil i Lysekil. Polisen åkte taxi, cyklade eller liftade. Så småningom fick dom en polisbil. En av de första turerna gick till Vassbotten där poliserna inhandlade bl.a margarin som var billigt i Norge. Göteborg ligger inte så lång från Lysekils och göteborgshumorn fanns det lite av i Lysekil. Snabbt döptes bilden till MILDA
Det hette polisbilen i Lysekil när jag flyttade hemifrån 1965. säkert var det en ny bil, men namnet bestod.
 
Harvey blir allt mer aklimatiserad. Nu springer han gatlopp i min säng när han vaknar.Busar, skäller nafsar. Precis som sin mamma. Undrar hur hans hussar kommer att uppskatta det när han åker hem. För inte lär väl hans nyinlärda kunskaper försvinna när han kommer hem
Falukorv äter han om den är smörstekt, inte annars.  Köttbullar sväljer han hela. popcorn och tuggpinnar har han lärt sig att uppskatta. Dock går han varken upp på kökssoffan eller bordet som sin mamma
 
I dag har jag fått så fina bilder från Kiruna på deras kyrka. Här kommer nu lite bilder på vår kyrka. Inte alls lika stor, men vi i Skuttunge tycker att den är väldigt vacker
 
Vårat vackra altarskåp
Det gamla Mariaskåpet som flyttades in från sakristian i samband med renoveringen av kyrkan
 
Orgelläktaren
 
I går skrev Annica och jag lista på vad som skall köpas och lagas till julafton och vem som skall göra vad.
Nu har jag limpor som står i kylskåpet och jäser långsamt. I morgon skall jag köpa mera jäst och rågmjöl. Limpor lär det gå åt och det är ju så roligt att baka. Samtidigt kommer jag inte överrens med min baksida. Dammsuga går inte alls, men ingen annan gör det heller så det är bara att gilla läget.
 
Nu njuter vi advent med ljus och med pepparkakor och julblommor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0