Det var bättre förr!

För tre år sedan plockade jag tussilago och hasseln stod i blom. Det var annat än dagens väder. Blötsnö och dimma.
Vilken tur att det finns tulpaner att köpa så man kan pigga upp lite på köksbordet. Tulpaner har väl blivit var mans blomma, i alla fall hoppas jag att många kan unna sig en bukett. Priset på tulpaner är inte mycket högre än när jag var liten. Då kunde man köpa tulpaner för två kronor styck. Visserligen dubbla, men ändå. Pengarna  hade ett annat värde.  En kula glass kostade 35 ÖRE!!
Jag fick vara hos mormor och morfar i Göteborg på februariloven och då var det vissa traditioner som skulle följas. Bokrean!! Kinnebesök med morfar (Det hette inte bio utan kinnematograf. Möjligen var det bara i Göteborg det hette så, men morfar och jag gick på kinne) Dessutom inhandlade jag för sparade pengar EN gul tulpan till mormor. Jag gick själv till blomsteraffären vid Mariatorget. Mormor blev alltid lika överraskad och satte tulpanen i en smal svart vas.
Det var mormor som gick med mig på bokrean men det var morfar som skickade med oss pengar att handla för.
Mormors pengar var matpengarna som låg bredvid kaffekopparna. Varje dag när vi gick och handlade stoppade hon tio kronor i sin portmonnä att handla mat för till fyra vuxna och ett barn.
Undrar hur mycket pengar jag fick köpa böcker för. Jag minns bokkassarna som stora, men kanske innehöll dom bara en eller möjligen två böcker. Lycka var det i alla fall.
 
I förmiddags var jag inne och sydde med mina kompisar. Det är en utställning i Uppsala med tygkassar som man skall sy och ta med till affären i stället för att köpa plastkassar. Det här pratade vi om, pratade mönster och tyger. Vad jag gjorde när jag kom hem?? Kollade mina tygförråd, vad trodde ni???
Jag har inte börjat sy någon kasse. Jag har inte ens ritat något mönster Startsträckan är lång ibland.
 
Vid gårdagens frukost trodde jag att det var en sten i frukostflingorna. Det var det inte. Det var en tand som hade "kalvat". En visdomstand. Inte roligt. Säkert dyrt, dessutom sitter visdomständer väldigt illa till när dom skall behandlas. Värst av allt är oron för att den inte går att laga. Alla har väl hört om visdomständer som har rötter som snott ihop sig och får skäras ut med stort blodvite och ont länge, länge efter operationen??
Har någon hört om utdragning av visdomständer som gått enkelt?? Inte jag heller för det är det ingen som berättar om. Är det inte dramatiskt, varför berätta då??. Oavsett så på onsdag skall jag träffa tandläkaren och då skall jag gå på utställningen och titta på tygkassar. Kanske kan jag inspireras. Kanske får ni höra med om kassar.
 
Nu är det inte utan att jag börjar undra om det finns några knoppar bland alla bladet. 
 
I går var det fastlagssöndagen 
I morgon är det fettisdagen och äntligen kan man äta semlor och berätta att man har gjort det, utan att skämmas.
Semla med varm mjölk med en gnutta socker och doft av kanel.  Det ser vi fram emot eller hur??
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0