Sista dagen i juli 2017

 Så har juli månad kommit till sitt slut för denna gången. I lördags hade Olof namnsdag och då var det dags att baka OM Erik gav ax när han hade namnsdag. Ni vet ju att om Erik ger ax så ger Olof kaka. Allt enligt bondepraktikan
 
I går åkte Smilla till Matilda för att få lite egentid. Bli lite bortskämd. Få träffa sina hundkompisar i stan. Få träna lite.
Hemma har Ronja skakat på huvudet några dagar så i dag ringde jag vår veterinär. Han trodde som jag, att det var obehag i nacken som orsakde skakningarna. Han faxade in recept på smärtstillande och det åkte jag för att hämta efter att ha varit hos frissan
Det var en hel del pyssel att få ut tabletterna. I Gränby hade dom bara små förpackningar så efter att ha ringt till Per som "skrev ut" större förpackning, som dom inte heller hade.  Det hade dom på Kronan vid Willys, men jag hade ett infaxat recept och så enkelt kan det inte vara. Jag hade bytt apotek, alltså måste ju dom ha telefonreceptet Det gick inte att flytta från Gränby till Willys.
Ja med alla apotekskedjor så förstår jag att man måste se till att ha jobb.
Efter att flickan på apoteket ringt till Per så kunde hon äntligen hämta tabletterna. Jag frågade om dom smakade gott, för jag såg att det stod att dom inte skulle tas med foder. Då säger...........:"Det vet jag inte men det är bara att stoppa ner dom i halsen och så hålla ihop nosen tills hunden har svalt!"
Jag sa: "Välkommen hem till mig och visa hur du menar. Min hund stoppar man inget i halsen på om hon inte vill ha"
Resten av turerna och samtalen kring medicinhämtningen lämnar vi därhän, men jag kan avsluta ärendet med att jag inte är överdrivet imponerad av apotekarnas kunskap. (det stod apotekare på en skylt på bröstet)
Nu är medicinen hemma och Ronja tog emot den och svalde den utan bråk. Om en vecka vill Per ha rapport om hur hon svarar på medicineringen. Fattar ni hur trygg jag känner mig??
 
Så kom jag hem och har med posten fått faktura för besök på närakuten. 100 kr att betala före 30 aug. Undrar varför. Jag betalade 150 kr när jag var där. Nu får man inget kvitto vid läkarbesök så det är tur att det syns på internetbanken att det är draget pengar så att man har bevis.
 
Som avslutning måste jag visa er den spännande stigen i vetet som grisarna har gjort. Blåzza är väldigt intresserad.
Nu kan vi börja njuta höstfärger. Jag älskar färgskiftningarna i kornåkrarna och njuter för fullt. Naturens under


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0