Hantverk eller handarbete?

Jag har börjat "döstäda" bland mina tyger och jag har börjat med den bruna lådan. Jag skär sönder och syr ihop. Jag blandar in lite grönt, lite orange och lite gult.
Det är så roligt att leka med tyger och färger. Man tänker så bra under tiden. Lite gult tyg från balklänningen från 66. Gul-orange bomull. Huva och lång ärm och dragkedja fram. Det var 60-tal och den fungerade jättebra till frack, något den inte skulle göra idag (och då bortser jag helt från att jag inte skulle få plats i den.Den har krympt väldigt)
En fundering som snurrat runt i huvudet på mig är skillnaden på handarbete och hantverk. Min brors nuvarande fru handarbetar inte. Hon sysslar med hantverk. Hon syr bl.a väskor i skinn. Det har jag också sysslat med en gång i tiden men jag kallade det för handarbete för jag använde mina händer. Både till tennbroderierna och till hopsömmandet av väskorna. Undrar om skillnaden på handarbete och hantverk är om man säljer eller bara ger bort. Ewa säljer sina väskor. Jag ger bort. Kan det vara så enkelt??
 
Oavsett så har jag tygbitar i olika storlekar på köksbordet och sybordet och strykbrädan och på ett par stolar och på... Väldigt tur att Allan är så tålmodig annars vet jag inte hur det skulle gå. Om det är hantverk eller handarbete spelar ingen roll för roligt är det
 
 
 
Om ni visste hur jag har jobbat för att få lupiner i trädgården och nu är det varning för dom. De heter något speciellt, växterna som inte hör hemma i vår natur och som man är rädd för skall ta över och tränga ut våra svenska blommor. Jag tycker att dom är så vackra. På Island fanns det stora fält av de blå-vita, kanske är de de ursprungliga. De som man inte förädlat för att få andra färger.
 
I morgon skall jag följa med Thea till Skuttunge skolas sommaravslutning. Det är några år sedan jag var med som lärare. När jag lite tidigare i kväll skjutsade Wilma till Björklinge slogs jag av tanken att det var många år sedan jag var personal på skolavslutningar där. Både på låg - och mellanstadiet och på högstadiet.
Det har runnit mycket vatten under bron sedan dess.
Nej nu är det nästan så jag känner mig riktigt gammal när jag börjar tänka tillbaka. Nu skall jag sluta tänka och gå ut och hämta in min Lilla Blå
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0