Om det inte hade varit

för de sju katterna hos min svägerska, så skulle jag tagit med mina tjejer till henne. Dock är det en omöjlighet i dagsläget, även om Gunilla säger att de är välkomna. Vi har alltid förr haft med våra hundar men senaste gången gick det inte så bra, eller det gick trots allt bra. Gunilla hade släppt ut alla sina katter-------trodde hon. Alltså släppte jag Nessie och Ronja varvid Nessie for uppför trappan till andra våningen. Där låg gammelkattan och sov, men inte så länge efter att Nessie fått koll på henne. Det lät väldigt och då flög jag! Mötte Nessie på väg ner med päls i munnen. Tack och lov levde katten. Då bestämde jag mig för att det var sista gången som jag tog med hundarna.
Sju katter fyller lätt ett hus. Man vet aldrig riktigt var dom finns. Hundar är på något sätt mer synliga. Dessutom är dom sällan så många på samma ställe.
 
I dag har vi haft besök av Telia som också skall börja med fiber i Skuttunge. Samtidigt som IP-only går ut med erbjudande. Ungefär samma pris. Telia sa att dom har större utbud och att om man väljer IP så kommer man aldrig att komma åt Telias tjänster. Sant eller falskt?? Hur vet man det?? Telia börjar utbyggnaden i höst, Ip inom två år. Starkt argument för mig att välja Telia, MEN nu skall jag inte välja!! Jag är hyresgäst och det är husägaren som bestämmer. Blir spännande oavsett. Jag säger igen (eller skriver) att jag avskyr när jag håller på med bankärenden, eller för den delen bloggar och så plötsligt är jag inte uppkopplad längre. En sak är säker Det kan knappast bli sämre. Blir det Telia får man "fast" telefon men mobil. Kanske finns då vårat gamla telefonnummer kvar. Det skulle ju vara lite roligt. Det skulle kosta 20kr/mån med "fast" telefon och kan vi få tillbaka vårat gamla nummer då skall jag kosta på mig den tjugan.
 
I dag är annars en sådan där dag då jag inte kan berätta vad jag har gjort. Inte för att det är hemligt, utan för att jag rört med så mycket. Njutit sommar och alla underbara blommor på dikeskanten. Glatt mig åt att Blåzza tycker att nosework är så roligt. Är irriterad på Ronja som bara busar när hon skall nosa, men vad hjälper det?? Det är ju mitt fel att jag inte lyckas få henne att fatta att hon inte skall studsa och slå med tassarna utan nosa metodiskt som min lilla.
Sörjt över att det där med att spåra verkar avlägset för min höft är inte alls rolig. Hörde i dag att en god vän som skulle få ny höftled blev nekad av doktorn pga vikten som doktorn tyckte var för hög. Känner att det där måste jag ta till mig. När man äter som man "alltid " har gjort och rör sig mycket mindre, då syns det på vågen. Det kallas ond cirkel tror jag. Man blir tyngre och orkar röra sig mindre och tröstar sig med en smörgås och...
Nej, jag tänker inte avstå från Småländs ostkaka och Småländska kringlor, men när semestern är över så skall jag se över mitt födoämnesintag.
Så mycket enklare det är för tjejerna. Dom får sin mat serverad, punkt slut! Husse ger dem en extra gobit vid/på bordet. Matte ser och minskar torrfodergivan. Två kastrerade tikar som rör sig mindre för att matte rör sig mindre och en dessutom med pålagringar på kotorna. Det gäller att se upp.
De blir trötta i huvudet av nosework, men inte i kroppen. Det är inte utan att jag har dåligt samvete trots att jag inte kan gå långpromenader med dem. Höften kan låsa sig efter 100 m och eftersom jag nästan inte tar mig hem då så gör jag inga längre utflykter i skogen. Så trist och så jobbigt.
Det finaste man har....en BORDerterrier. När hon nosar är det inte läge att fota, annars var hon vädigt fin när hon hoppade upp i cementröret med tagetes. Tänker inte arrangera en bild där, för jag ser ju helst att hon låter mina blommor vara, men det är NÄSTAN lite frestande.
 
Här är en till som är det finaste jag har, men hon är ingen BORDerterrier. Hon är terriernas drottning. Det ni. Det är bara kronan som fattas.
 
I morgon skall jag på akupunktur igen. Jag skall köpa renat så jag kan göra snaps. Jag har hittat ett recept med rabarber och jordgubbar som jag måste testa. Det kan ju vara gott. Om inte är det bra att ta flaskan med sig när man är bortbjuden att äta sill på midsommarafton.
För  50 år sedan när vi var hos Allans föräldrar så plockade vi hjortron. Det var jättepoppis med hjortronlikör så det gjorde vi. En stor flaska!! 75 cl sprit+sockerlösning+hjortron.Det blev väldigt mycket likör som dessvärre inte var god.   Det hade ju kostat en del och fattiga studenter kastar inget. I alla fall gjorde inte fattiga studenter det då. Oj så dryg den likören var. Vi bjöd på den så fort vi hade gäster. Dessvärre var kompisgånget inte enormt och våra vänner tackade bara ja första gången. Vis av erfarenhet så skall jag bara göra en lite flaska med snaps. Blir den god kan man göra en sats till.
Nu skall jag gå ut och njuta sommarkväll och tanka energi inför de kalla mörka kvällar som kommer långt, långt fram i tiden
 
Kram på er
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0