Det som ALDRIG får hända har hänt!!

I dag har jag städat och tvättat. Gått ut och in och hängt tvätt. Tjejerna har funnits runt mig. Blåzza vid brevlådan eller på sin sten. Ronja vid kökstrappan. Smilla mera nära, i köket eller på baksidan.
Så skulle jag då hämta in Blåzza för lite pälsputs, och hon fanns ingenstans.. Inte i någon bod. Inte under lekstugan. Inte på sin sten. Inte hos hönsen eller hörnet bakom där hon brukar speja på räven. Pulsen steg.
I det här ögonblicket hade jag önskat att jag haft kadaverdiciplin på henne så att hon kommit vid inkallning.
Jag "kallade in" Allan. Han är lydigare än Blåzza  tack och lov. Han fick patrulera staketet medan jag tog en tur till Storhagen samtidigt som jag regelbundet stannade bilen och lyssnade och ropade. Tillbaka från Storhagen ser jag Allan stå ute i hästhagen och vifta. Jag stannade bilen och rusade så fort min höft tillät (Förlåt tjatet. Jag förstår att ni är lika trötta på att höra om min höft som jag är trött på att det gör ont)
Allan hade sett Blåzza springa mot skogen. Till skogs, ingen hund kom. Tillbaka till bilen och så en tur  "bakom majorns". Inget hördes eller syntes. Tjejen med vakthundarna höll på att träna, men hon hade inte sett eller hört Blåzza. Ring polisen sa hon
En tur till utfodringsstället för gris. Ingen Båzza syntes eller hördes.
Fort hem för att ringa polisen och DÅ ÄR HON DÄR!! När Allan lufsade hem genom hästhagen så kom hon och mötte honom.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon inte har träffat på en sån här liten sötnos, eller något annat litet djurbarn som hon har skrämt. Försök föreställa er mardrömmen att ens hund skulle skrämma /skada en sån här liten oskyldig varelse.
Oavsett ras så kan hunden skada en sådan här liten figur. Vi hade en Cavalier när pojkarna var små. Hon jagade hare. Visserligen bara en gång och haren var lika stor som Smulan, men hade det varit en harunge eller ett kid så.. Jag vill inte tänka tanken
Jag är en sådan där hundägare som inte litar på mina hundar utan har dom kopplade. Jag har staket runt trädgården för att dom skall kunna springa lösa och leka, ändå hände det att Lilla Blå kom ut.
 
Husse har hittat hålet och jag har plockat päls på Blåzza. Utställningstrimmad blir hon inte till torsdag och Bombaxdagen, jag är för sent ute. Hade inte tänkt ställa ut, men så sa Cg att hon är med i katalogen och då kör vi väl. Om inte domaren ser att hon är vackrast så är det ett domarproblem. För Blåzza och mig är det inget problem. Vi vet att hennes styrka inte är skönhet, det är allt annat som är hennes styrka (utom möjligen att hon inte går att kalla in. Inget problem för henne, men ibland för matte)
 
Jag har avbokat akupunkturen i morgon. Jag hostar och hostar. Äter något slemlösande som jag mår illa av och som är laxerande, men som gör att det i alla fall går att hosta upp en massa. Tycker det skall ta slut någon gång.
 
Ute skiner solen men blåsten är kylig tycker jag. Låter inte som om värmen är nära heller. Inte inbjuder vädret till mys ute med en bok. Inte inbuder det till glassätande heller.
Jag börjar NÄSTAN önska mig en pensionärskuvös utanför köket, men bara NÄSTAN. 
I stället skall jag sätta mig vid köksbordet med en bok och låssas att jag sitter i en pensionärkuvös. För att förstärka sommarkänslan skall jag dricka ett glas nykokt vinbärssaft
Trevlig kväll!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0