En händelserik helg

Det började redan i tisdags när Lars och Katarina kom till oss. Så mycket vi har att prata om när vi träffas, Ulrikas föräldrar och vi. Liknande bakgrund och utbildning. Lite samma yrkesliv. Så har vi ju barn och barnbarn ihop. Lite som klister?
Vi har haft mycket roligt ihop. Varit i Carlifornien och på Cuba tillsammans och så det viktigaste: Bröllop, dop och födelsedagar.
 
En lite rörig onsdagsmorgon innan alla fått kläder av rätt sort och strukna. Ulrikas hår skulle sättas upp så det passar doktorshatten (tänk så lätt manliga doktorer har det). Åka till stan där parkeringsplatserna bara väntade på oss. Jag älskar det här att parkera med hjälp av mobilen. Då betalar jag bara för tiden jag står parkerad och behöver inte lägga på en massa för säkerhets skull. Fattar inte hur det gick till men drygt 90 kronor för hela dagen. Det behöver man inte pruta på tycker jag.
 
Kunde dom inte fått bort byggställningarna??
 
Johan med familj
 
Ljust och fint efter renoveringen
 
Det känns lite festligt
 
Det var en överraskning att Harry Lenhammar blev jubeldoktor. Vi träffas på Smålands Gille och jag förstår inte hur denna pigga Smålänning har hunnit vara doktor i 50 år. Grattis Harry!!
 
Här är det vår Ulrika som uppmärksammar sin fakultets jubeldoktor. Lite roligt tycker jag att det är att klänningen som hon använder, den skaffade min mamma till Allans disputation för 40 år sedan: Jag är övertygad att mamma gläds i sin himmel.
 
Här talar Ulrika om att hon avslutat sitt uppdrag att promovera doktorerna på sin fakultet (Om rektor inte förstått det???)
 
Hur sammanfattar man en sådan här dag med inte allt för många ord?
Långa tal, mestadels på latin. Massor av oborstade skor. Ceremonimästaren hade sagt att lackskor inte var tillåtet eftersom det var arbete, men jag tror knappast att han sagt till att skorna skulle vara oputsade. DOCK: hellre oborstade skor än gympadojor!!  (tycker jag, är det bäst att tillägga)
Många gråa frackar och det var snyggt tycker jag.
Uppvuxen på västkusten uppskattade jag inte prästernas svarta långrockar och elvor, men måste erkänna att till doktorshatt var det snyggt (tycker jag )
Det här var "lite häftigt" tycker jag. Har ingen aning om nationalitet. Han fick ingen doktorshatt utan en lagerkrans där två av bladen sägs komma från Linnes lagerträd i Botan.
 
Tror att "gubben" på scenen var en av dem som hade koll på att allt gick rätt till
 
Utanför underhöll det här glada gänget. Vet inte vilken nation som fostrat dom men trevliga var dom att lyssna till
 
Allan, Johan och Elsa
 
Växtkraft
 
Efter räksmörgås på hotell Hörnan åkte Allan, barnen och jag hem. Lars och Katarina åkte hem till Kvänum.
En trevlig men jobbig dag. Lite chips och Bolibompa så somnade Elsa gott. Lite vändtia och en ostmacka så somnade farmor gott. När Erik somnade vet jag inte, men han hittade i alla fall inte på något bus (vad jag vet)
 
Så blev det ny dag och nya möjligheter
Bombaxdagen för familjen Bombax. Konstigt att människor man inte känner blir man familj med när det är träff.
Vår Harvey var där med sina hussar och vår Lexie var där med sin familj. Matilda, Emma och Linus kom med bussen för att titta på släkten, Inger och Hasse och deras tjejer var där liksom Carolina och Vendela.
Matilda fick ta hand om Blåzza. Det gav mig möjlighet att häsa nära på släkten
Fina Harvey har en tand som inte sitter perfekt och det missar inte domarna. (Himla tur att dom inte tittar i munnen på mig det säger jag bara. Tandregleringen när jag var barn= dra ut de tänder som sitter lite tokigt och trångt)
Att Blåzzas öron inte ser ut som dom skall, hindrade inte att hon vann sin klass och sedan blev BIM
Tack Carolina för att du visade henne. Själv tyckte Blåzza det var lagom kul att gå runt i ringen så Carolina fick locka med köttbullar för att få henne att gå. Ja ni som hänger här ibland vet ju att hon tycket att hon vet bäst, så vill hon inte gå så...
 
Här är en av vinsterna. Måste vara Harvey. Allt annat är omöjligt  Han står numera i tvrummet så han är med oss när vi tittar på tv och myser
 
Tack Monica och Cg för en toppendag. Goda mackor och gott fikabröd. Fint väder och härlig gemenskap.
Bombax levererar!!
 
Nu är klockan sovdags. Ute är det inte riktigt mörkt. I morgon är det en ny dag med sol och värme tror jag.
 Jag tror att jag skall dansa regndansen. Det måste komma regn snart. Kan inte ni som läser detta dansa lite regndans ni också. Om vi hjälps åt så fixar vi det säkert, tror ni inte??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0