Flaskproblem

 
Fortsättningsvis när jag köper vin skall jag försöka hitta flaskor där etiketterna är lätta att ta bort. Jag vet inte hur jag skall veta det, så jag får väl köpa ett sortiment och så ta bort etiketterna och noga anteckna vilka som var lätta att avettiketera.
Varför nu detta undrar ni så klart.
Jo, det är så här att jag har som projekt att tömma frysarna för att få lite koll på innehållet. Särskilt på den frys som Annica och jag har tillsammans.
Det startade med att jag plockade upp bären till saft och då var det flaskor till saften. Vår egen saft slår jag i flaskor med etiketterna på. Visst det kan bli lite fel ibland när barnbarn blandat vatten i lite vin i tron att det var saft, men problemet är litet. Bara att slänga flaskan när den är tom.
Nu skulle jag ge bort saften och det tyckte jag inte att jag kunde göra i flaskor med vinetiketter på.
Vilket jobb det blev. Jag hann att ångra mig flera gånger att jag lovat bort saft.
Etiketterna lossade inte som förr när man la flskorna i vatten en stund. Nejdå (jo på några flaskor men inte på flertalet)
Jag har skrapat med kniv. Jag har smort in med smör. Jag har skrapat igen. Jag har använt stålull och diskmedel. Jag har tom använt aceton. Till slut hade jag tillräckligt många rena flaskor att slå saften i.
När jag har stått där och slitit, för slitit har jag gjort, har jag tänkt på mamma. Hon skulle ALDRIG ha slagit saft eller sylt i flaskor/burkar med gamla etiketter på. ALDRIG!! Hon har mer än en gång påpekat hur slarvig jag är.
Hoppas att hon tittar ner på mig idag och är stolt över att saften finns i flaskor utan etiketter med namn på vin av olika sorter. Precis så som hon ville ha det.
 
Ett annat alternativ är ju att inte ge bort saft, eller att ge bort men tala om att det blir i flaskor med etiketter med olika vinsorter. Nåja. Inget problem just nu för nu är bären slut i den frysen.
 
För övrigt har dagen varit seg.Jag sov djupt hela natten och i förmiddags gjorde jag  några försök att koka saft, men utan att riktigt orka.
På middagen åkte Allan och hämtade Erik och Elsa vid tåget och då hade jag piggat till mig så mycket så att det blev saft kokad och buteljerad.
 
I dag har värmen kommit och det låter som om den skall stanna. Kanske kan jag börja fundera på att plantera ut den fina pelargonian som jag fick av Henkes familj förra helgen.
 
Nu är det bara farmor som är vaken och det skall hon inte vara så lång stund till
God Natt
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0