Sista måndagen i november

Nu kan vi börja räkna ner till vintersolståndet när det är som allra mörkast. Sedan blit det bara ljusare och ljusare. Vitt är det härligt. Pappa påstod att på juldagen vänder det Då ser man hur ljuset kommer så oh vad jag längtar Det är så mörkt och smutsigt nu så... Harvey tycker att det är lite läskigt med mörkret, trots utelampan. Han är van vid stad i ljus.
Det är så roligt  när vi är ute och går så fryser ofta Blåzza. Hon höjer nosen och står och stirrar åt ett håll. Vi andra ser oftast ingenting, men hon känner doften av vilt, det är jag säker på. Hon står inte många sekunder innan Först Ronja också storrar och tar in doften. Sedan är det smillas tur att reagera och nu också Harvey. I dag var det dimma och kanske känns dofterna mera då, vad vet jag. Jag känner inte doft av vilt, men Blåzza..I dag ville hon inte följa med hem. Går inte Blåzza går ingen annan heller.
 
Efter promenaden åkte jag till stan och träffade mina sykompisar. I dag stickade de flesta av oss. Jag försöker sticka mönster på strumpskaft och jag stickar och stickar upp. Stickar och stickar upp. Nu tror jag att jag kan så nu skall det väl ha en möjlighet att bli klart till jul. Julstrumpor till mig själv. Röda, precis som min nya mössa.
Jag är så adventstokig så det är inte bara ljusstakar och tomtar som kommer fram till advent. Nej röd mössa och sjal och handväska. Finns ingen gräns hur tokig man kan bli, och roligt är det.
 
För några år sedan gjorde jag hustomtar med gråa kläder av trä??? som stockarna i huset var hopsatta med. Nu funderar jag på om de kanske måste få röda kläder. Vi får se vad jag hinner
Lite irriterad när jag slutade klia. Visst är blicken underbar? Han har samma blick som sin mamma i samma situation. Så festligt
 
Min novemberkaktsu blommar igen. Den står på micron med samma jord som den stod i när jag fick den. Lite vatten är allt den kräver och så blommar den om och om igen
 
Hyacinter  kunde jag inte vänta med till advent
 
Men jag har köpt nya för att plantera i grupp till helgen Kände inte för att åka till Blomsterlandet i dag för att köpa julstjärna som jag också vill ha i planteringen Det är alldeles för långt att ta sig runt där
 
Det har varit ett mord i Björklinge, inte så långt härifrån aotäckt med skjutningar, men extra otäckt är det när det kryper nära En kille i 30-årsåldern hittades skjuten med flera skott. Jag läser gärna deckare och då vet man att det är fantasi, Verkligheten överträffar deckarna och är mycket läskigare
 
SMHI har förvarnat om ev snö hos oss i natt. Önskar att världen är vit när jag tittar ut genom fönstret i morgon bitti. Önskar att det ligger kvar. Tror inte attt det blir så, men önska kan man ju alltid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0