Svampskogen

I dag har det åter varit en ljuvlig dag med hög klar luft och sol. Eftersom Allan drog i väg med våra tjejer innan jag hade fattat att vi var på väg ut, så tog jag med Smilla och drog till skogs. Jag strosade och Smilla sprang
 
 
 
Smilla tyckte att sådana här svampar var härliga att gosa ner sig i men jag försökte rädda dom. Dessutom ville jag inte så gärna bada henne när vi kom hem.
Dom växer verkligen i "stim", trattisarna
 
 
Myrstacken har vuxit en bra bit sedan jag var vid den sist Jag har ju länge dragit mig för att gå i skogen, i alla fall några längre turer, men i dag så.....
 
Det är en bit att gå och det är uppför mest hela tiden, men vägen är mödan värd
 
Det här är åt andra hållet. Lika vackert där.
 
Det här är nog en väldigt ovanlig svamp för den finns inte i min svampbok
 
 
Det gör däremot blodriskor som det fanns gott om. Jag plockade inga. Jag har nog förätit mig på sådana. Ett år plockade vi sådana massor så ni kan inte föreställa er. Löjligt att ens ta hem en bråkdel av det vi plockade, men så tröttnade vi på dom också.
 
 
 
Det var inte svårt att fylla svampkorgen. Tänk så roligt det är att plocka. Jag som bestämt mig för att bara plocka så mycket så det är lagom att tillaga och äta när jag kommer hem. Inte en svamp skulle jag ha i frysen, men "man är väl inte sämre karl än man kan ändra sig"?
 
På nyheterna såg det ut som om morgondagen också skall bli fin. Då skall jag ta med Blåzza, hennes arbetstecken och klicker och gå till skogs. Måste ju testa om hon hittar svamp. Inte för att man behöver svamphund till trattisar, men jag måste ju se hur hon gör, OM hon gör något. När jag kom hem med svampkorgen i dag tjöt hon och var väldigt intresserad.
 
Trevliga timmar på syföreningen har det varit i eftermiddag. Det blir många fina samtal och lite handarbete. gemenskapen är det viktigaste, handarbeta kan vi göra hemma.
Jag undrar om ni kan föreställa er hur många påbörjade handarbeten jag har. Jag är helt övertygad om att ni inte kan det. Jag har bestämt mig för att inte påbörja något nytt förrän allt gammalt är klart, men som sagt. Det går att ändra sig.
 
Jag borde rensa svamp, men den står ute och tar inte skada av att vänta över natten.
Jag skall försöka mig på ett nytt knapphål. Skam den som ger sig. Det måste väl gå för mig också att sy knapphål??
 
I går visade Otto mig hur jag skulla flytta kort från kameran till datorn. Det kunde jag i dag. Han flyttade text från ett USBminne till datorn men den kan jag inte läsa så han får göra ett nytt hembesök hos sin mamma när han får tid. Nu tänkte jag skriva att han är guld värd och då skulle ni tro att det är för att han hjälper mig med datorn. Det är bara en liten del av det han gör
Alla våra ungdomar är guld värda, för alla sex finns för oss. Vi har det så förspänt. Med risk för att verka tjatig så berättar jag igen att vi har sex underbara efterätter också
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0