Tack Otto och Annica

I dag har vi varit i stan. "Jag har fått hjälp med min hörapparat(hoppas jag) Allan fick också hjälp med sina. Nu hoppas jag att vi skall höra ett tag
 
Sedan åkte vi för att byta dator. I går skulle en datatekniker nog kunna hjälpa mig att rädda bilderna från Grövelsjön som jag lagt in och inte sparat på kameran. I dag var det en annan kille på service/återtag så idag kostade det 999 kronor att eventuellt få räddat bilderna. Vad jag valde?? Inte att betala 999 kronor, inte ens om jag säkert skulle fått dem. Det är lite trist för det var några fina på Blåzza , tillsammans med alla andra kort från Grövelsjön, men  så är det Några finns på facebook och i bloggen så jag får njuta av dem
 
Efter att ha fått en ny dator färdades via Årsta till Gränby. Där kände vi stor tacksamhet mot Otto och Annica som vill dela gårdsplan med oss så att vi kan bo kvar på landet och inte behöver flytta till stan och bo i ett getto med hus som man nästan inte kan gå emellan. Lika illa är det på många ställen i Uppsala. Vi pratade om hur förspänt vi har det och sannolikt säger vi det inte tillräckligt ofta till dem, men jag hoppas att dom vet och känner.
Det är inte bara det att Otto har första tjing på datasupport. Flickorna kan allt om våra mobiler. Annica har stenkoll på hur vi mår just i stunden. Det skulle kunna bli en lång blogg som handlar bara om hur bra vi har det, men jag tror att alla förstår. Tack till er för att ni orkar med oss.
 
Henrik tittar ut allt som oftast och han har också koll på datorerna och vi vet att hans familj också finns för oss.
Johans familj finns ju för långt bort för att kunna hjälpa oss handgripligt, men han finns på telefon när jag behöver honom. Vi har det bra. Tre härliga söner med underbara familjer som finns för oss.
Hur hade jag orkat med alla turerna med problemen med mamma hennes sista år om jag inte hade haft mina"ungar" ( och då menar jag allihop, stora såväl som mindre)
 
När vi kom i byn på väg hem från stan och såg huset vi bor i så var det lycka. Lycka att ha utsikt över natur som växlar utseende med årstiderna. Natur som bjuder på synen av betande djur av olika slag även om vi inte har någon älgko med kalv här. I Gränby träffade vi en gammal Skuttungebo som just nu har en älgko med kalv i sin trädgård.
 
Lite måste jag skriva om fiber också. Det tog lång tid i telefonkö för att få veta att
1)  Det är förlängd anmälningstid till fiber med Telia
2) OM dom beslutar att instalera fiber så börjar dom i april 2018 (alltså inte sept-dec 2017 som utlovats)
3) Telia väntar på bidrag från länsstyrelsen innan man tar beslut
4) Länstyrelsen säger att Telia är komemersiellt och kan inte söka bidrag och kan alltså inte få några
5) När jag berättar det för Telia så är det inte länsstyrelsen som dom söker bidrag hos utan kommersiellt bidrag från företagare i trakten(ocj vi som inte har någon Skuttungebagare längre
 
Självfallet kan man inte prata med Telia utan med den som dom anlitat för att EVENTUELLT fixa fiber till oss. Däremot så har jag pratat med rätt handläggare på länsstyrelsen och med samordnaren på Uppsala kommun.
 
Summan av kardemumman: Jag hann inte baka några kanelbullar i dag pga alla telefonköer.
att det blev så just idag berodde på att killen som fixade ny dator sa att det kunde vara fel på internetanslutningen som gjorde att datorn låste sig
 
Det känns som om det blev lite rörigt idag
Nu skall jag ta med kaffe in till nyheterna och fråga Lund.
 
Hon är ju ganska söt utan bakrundsfärger från Grövelsjön
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0