I dag skall vi fira!!

I dag firar vi att jag har bott här i FYRA år!!   Matte har lovat att det skall bli fest i kväll, men inte med våfflor för vi kan inte äta det jämt säger matte. Jag håller inte med henne, särskilt gott var det när Ronja fyllde år när vi fick sylt och grädde på våfflorna. Det har hunnit hända mycket på dom här åren. På ett tidigt stadium så minskade jag antalet fjäderfä i hönshuset. Dom visste inte att jag var snabb som en vesssla och tog mig in i hönshuset jättesnabbt när husse öppnade dörren. HUR skulle jag kunna veta att det inte går att leka med höns??Det fanns inte en enda höna på Bombax så jag visste inte vad det var men roliga tyckte jag att dom såg ut och jag var bara fem månader och lekfull.
Det skulle verka skrytigt om jag berättade allt jag gör så det får ni läsa allt eftersom på facebook. En sak skall jag i alla fall berätta. Husse är normalt väldigt principfast. Hundar får ligga på sängen när det är överkast på, men aldrig i sängen när överkastet är borta. MEN när husse tar av överkastet lägger jag mig i sängen!! Fast han tar ingen hänsyn! Han skall ha bästa platsen och gör inte som matte som ligger ostkrok så jag får plats så jag brukar promenera från husse. men han kör inte bort mig! Han älskar mig väldigt mycket,
 
Nåväl I går kväll var matte och jag på workshop. Fint ord va?? Det är som kurs fast bara en gång. Jag tror att det är det som är skillnad på kurs och worshop, antalet gånger. Människor har en massa onödiga ord tycker jag. Kurs som kurs.
Vi var sex hundar. Fyra som jag aldrig träffat tidigare och så Saxi.
 Först la matte en femkrona på golvet och så fick jag godis när jag luktade på den. Sedan tränade vi på att jag skulle hålla nosen längre och längre på slanten innan jag fick godis. Det var jobbigt, men jag klarade det!!
Som avslutning skulle jag (och dom andra också så klart) markera en doftgömma. Alltså hålla nosa lääänge på behållaren innan det kom godis. Jag var superduktig så matte nästan kvittrade när vi körde hem.
 
I dag har vi tränat vidare här hemma. Först med en femma av modernare sort. den var svårare för matte att se, så nu letar hon och efterlyser en gammal femkrona.
Sedan tog matte fram vår "räls". I en burk låg det en doft.
Här har Ronja fått låna den
Hon är ju rolig, min kompis. Hon verkade inte fatta alls varför hon skulle lukta på slanten för att få godis. Doftgömman gick bättre, men hon är ju inte lika duktig som jag är, MEN hon klutrade ut något annat
 
Matte hade ställt godisburken på ett litet bord, och det upptäckte Ronja. Hon är snäll, för hon rev ner burken och så delade vi godiset medan matte skrattade åt oss
 
Matte köpte en ny lampskärm när hon var i stan i går. Nu har hon bestämt att hon skall behålla den, så nu har hon tagit av plasten på den. Ni kan inte ana hur många gånger hon har sagt till husse: "Så glad jag är att jag har hittat en skärm till mammas gamla lampa".
Mormor Hjördis fick den lampfoten av sin chef när matte föddes så den är jättegammal och även om den säkert har fått ny skärm många gånger så var det dags nu igen
 
I morgon skall vi titta på Vasaloppsstarten för att se om vi kan se våran Johan när han startar.
Visst borde man kunna se den mössan även om det är massor!! av människor som startar?
 
Fortsatt trevlig lördag trots att solen lyser med sin frånvaro
Pussar från Blåzza


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0