Långfredag

När jag växte upp var långfredag en verkligen lååång dag. Man fick inte göra något annat än att gå till kyrkan. Att ens ringa till en kompis var inte att tänka på. Det är väl ingen som tror att affärer, biografer och nöjesställen var öppna?? Glöm det! Det gick väl an för mig som älskade att läsa, värre var det för min mamma och min lillebror som helst inte öppnade en bok. Pappa var bokmal precis som jag, så för oss var det ju egentligen en väldigt bra dag
Måste ärligt säga att jag tycker att det gått till överdrift åt andra hållet nu. Wilma och Thea spelade matcher/tränade som vilken annan dag som helst. Alla affärer har öppet(tror jag i alla fall) och man kan säkert gå på bio också om man har lust.
Själv var jag i Skuttunge kyrka. Jag går inte så ofta till kyrkan, men långfredagen är nästan ett måste. Altarskåpet är stängt. Predikstolen klädd i svart. Vänstra sidan på kyrkan avtängd för att besökarna skall sitta till höger så att de ser krusifixet som hänger till vänster över dörren till sakristian.
Förr var klockorna tysta och likaså orgeln, men i dag var det ljud från både orgel, piano och klockor. Trist tycker jag som tycker om traditioner. Men min barndoms långfredag var kanske lite onödigt lång.
 
Solen har lyst i dag, men snö och is är efterhängset. Det kommer att ta tid innan det blir barmark på vår baksida. Så länge nätterna är kalla så kan jag inte sätta ut påskliljorna som jag har köpt. Alltså har jag gott om sådana i kök och vardagsrum, men det är jättefint.
 
Min Lilla Blå älskade sin matte lite extra mycket förut. Slarviga matte hade glömt en burk med godis utan lock på köksbordet
Hon har ju en väl fungerande nos så det är klart att hon upptäckte den.
 
I går var det ett intressant program på tv. Jag tror att det hette Torsktungeskärarna. Det var från nordnorge där barn kunde tjäna pengar på att skära ur tungorna på stora torskar. Tungorna såldes sedan till lyxrestauranger.
Fantastiska stora torskar, så som torsk såg ut när jag var barn. Så gott det var med tungan och kinderna. Jag blev riktigt sugen när jag såg programmet. Ögonen åt vi också även om det inte var så gott, men roligt att äta. Dom var liksom mjöliga som jag minns det
På långfredag äter man fisk och inget annat enligt gammal tradition, åtminstone på västkusten. Då var det oftast torsk men idag serverade jag lax i ugn efter gubbröra på en grov brödskiva.
 
 
Påskharen har jag inte heller sett, men den skall väl inte komma förrän i morgon?? Eller kommer den samma dag som påskkärringarna?
 
 
Jag har haft besök av fotograf i dag. Att ta kort på Blåzza samtidigt som Ronja är inget enmansjobb. Ronja kan sitta stilla på order, men inte Blåzza. Kanske är något som vi skulle träna på??
 
Nu står Jansson i ugnen och maten till morgondagen är förberedd. Jag har laddat kylskåpet med ägg och sill och konstaterar att julbord och påskbord väl inte är så lika??
Visst sill och ägg men ingen kyckling på julbordet och inga revbenspjäll, skinka eller rödkål, eller rödbetssallad på påskbordet. Lite barnvänliga prinskorvar och köttbullar finns på båda så klart. Nåja, mätt blir man oavsett vilket man avnjuter
 
Om knappt tre timmar är årets längsta dag slut. Håll ut. I morgon är det en normallång dag och dags för påskpussar!!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0