Påskeldar

När jag var barn eldade man påskbrasor i Bohuslän. Vi ungar samlade julgranar och girlanger och annat brännbart Det sparade vi i bergen och vi var i olika lag beroende på i vilket kvarter vi bodde. Det gällde att ha sin brasa högt och att tända den senast av alla. Vi vaktade vårt material för att ingen skulle stjäla från oss. De som hade stora killar i sina lag låg bäst till för de fick vara uppe och vakta på nätterna, något som småungarna inte fick.
Det hände varje år att någon brasa tändes på av motståndarna någon natt i påskveckan.
Nu har det hänt igen!! Läste på nätet i förmiddags att i Smögen? hade en jättebrasa blivit uppeldad i natt. I dag gick man man ur huse för att bygga ett nytt bål att tända i kväll. Man hade vaktat till kl 1 i natt men sedan var det någon som tände påHärligt att traditionen med påskeldar lever kvar. Vi gick påskkärringar på påskafton och det var många kärringar runt brasan kan ni tro.
 
När vi träffades för att äta påsklunch i dag fick jag fina blommor att njuta av.
Jag tog ingen bild av maten och bilderna på familjen blev för mörka. trevlig hade vi och mätta blev vi av ägg och sill och Jansson och lite annat smått och gott.
 
När ungdomarna lämnade stället slappade jag efter att ha laddat diskmaskinen.
Nyheterna var kort-korta och sedan var det "smartare än en femteklassare". Det programmet gillar jag., men skulle jag tävla så skulle jag fa titta in i kameran och säga.....Just det: Jag är inte smartare än en femteklassare.
 
Nu är det så vackert månsken ute, även om bilden är grynig. Det är -3. 
 
 
Om en liten stund skall Wilma och jag åka på midnattssmässa och det är väl egentligen inte förrän efter det som man skall säga Glad Påsk, men jag tänker inte blogga när jag kommer hem i natt, så jag önskar er redan nu
 
                                                               GLAD PÅSK!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0