Sommarmjölk

Nu drar det ihop sig till vårat 50-årsjubileum. Det skall bli så roligt att träffa en massa kursare och flera respektive. Vi är flera som har kvar samma karlar som vi hade som studenter. Det blir lika roligt för dem att träffas, som för oss. De nya karlar som tillkommit har snabbt kommit in i gänget.
I dag kokar jag kubb och bakar Skuttungelimpa. Jag har varit och köpt råmjölk. När jag åkte över mossen såg jag en mysig flock
Dom såg ut att njuta i solen. Lite längre fram längs vägen såg jag
 
Det blev jag inte lika glad att se som när jag såg tjurarna. Ladorna som betydde så mycket förr, får nu väldigt ofta förfalla. Lite längre fram längs vägen såg jag en förfallen lada till. I den sökte vi skydd en gång under höskörden. Det var strålande sol och vi räfsade hö när himlen plötsligt öppnade sig och Asa-Tor tog en tur med sina getter. Då rusade vi in i ladan för att slippa bli genomblöta. Det var då det. Nu är det bara ved.
 
Tack och lov har det slutat blåsa nu i kväll. Det har blåst hela dagen i dag också. Nu kan jag gå ut och vattna lite och samtidigt njuta sommarkväll.
Nu ser vi fram emot en skön Pingsthelg och jag gäds åt att mina ungdomar kommer hit och äter lite mat ( dom får gärna äta mycket. Jag är övertygad om att det räcker)
 
Nu står det sommarmjölk på mjölkpaketen. När jag höll på med läsinlärning försökte jag få de elever som inte ville läsa att läsa på mjölkpaketen. För några blev det startskottet att läsa på förpackningar och sedan i böcker. För oss blev det ett samtalsämne vid matbordet "Sommarmjölken, den smakade ju klöver när man släptte ut korna på bete" påstod jag.
"Klöver vid betessläpp??" sa Allan "Klöversmaken kom på sensommaren när dom betade återväxten"
Ordväxlingen fortsatte och även om jag väldigt snart insåg att Allan hade rätt så kunde jag ju inte ge upp genast
 
Nu tryckte jag på knappen publicera men inget händer!!! Teknik är inte lycka!!!
Jag försöker igen
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0