Grålördag

Så är det lördag igen. Nu räknar jag ner till lördagen före första advent när man får tända adventsljusstakarna i alla fönster och utegranarna strålar i de flesta trädgårdar. I dag har det inte varit dagsljus på hela dagen. Vi behöver få fram juleljusen snart.
 
Jag började hos frissan. På vägen dit skulle jag handla på apoteket som har legat nästan granne med henne, men inte nu längre. Alltså blev det frissan först och när jag sedan kom till apoteket, så hade medicinen jag skulle köpa till Ronja sålts för 15 min sedan. Apotekaren konstaterade att styrkan på tabletterna i så stor förpackning som jag skulle ha, fanns på två apotek i Uppsala. I Gottsunda och i Boländerna.
Det var bara att åka till Boländerna och köpa ut dem. Dyra, men bra och hon är värd dem. Hon har en period legat på låg dos, men i dag har jag ökat till full dos. Vår veterinär har lärt mig hur jag kan ändra doseringen efter hur jag bedömer att hon mår. Så gjorde jag med Nessies medicin också. Full dos en period och så minskar jag och håller låg dos så länge det går. På förpackningen står det en tablett/dag för att inte förvirra apotekspersonalen. I dag fick jag frågan hur mycket hon väger och jag visste att i tisdags vägde hon 27,3 kg så tablettdoseringe var rätt. Det är inte alla veterinärer som skriver ut rätt dos sa apotekaren. Hon skulle bara veta hur jag handskas med tabletterna när jag får hem dom
 
Vidare till nya Rusta för att köpa tuggpinnar. Blåzza sätter sig vid Allan och skriker när hon vill ha tuggpinne och Ronja hjälper till med att skälla. För husfriden är det ett måste att ha tuggpinnar hemma. Jag köpte två stora påsar.
Eftersom jag inte tror att tjejerna vill ha sockor på fötterna ens till jul så avstod jag köp.
Har det gått lite för långt nu?? Det fanns julklänningar också, men inte så stora som till Ronja. MAn kan undra varför. 
Fick tips från en hantverkande kompis att man kan sticka strumpor till stolsbenen Ungefär lika tokigt som att sticka overaller till piazzavakvastar som jag har hållit på med ett tag. Kanske skall sticka till  stolarna att använda till jul Tänk vad de skulle samla ihop dammet bra. Ett sätt att julstäda kanske?? Vad tror ni?
Det finns verkligen hur mycket julprylar som helst i affärerna nu., och nu är advent inte så långt borta, så nu tittar jag och njuter och längtar
 
När jag äntligen kom hem igen, ja äntligen. Det var så många bilar både i Boländerna och vid det nya Rusta så det var inte klokt Man skall undvika stan på lördagar helt klart.
Men ni vet ju alla hur det är. Plötsligt är man så långhårig så man står inte ut Helst skulle man haft en tid i förra veckan. På måndag åker vi till Småland och jag vill ju inte se ovårdad ut när jag kommer dit, så lördags-stadsresa var ett måste.
 
Nåväl. Jag är i en period när jag sover dåligt på nätterna. Vaknar av att jag drömt. I natt har jag letat efter mina vintermössor. Jag letade och letade och var helt slut när jag vaknade vid fyratiden och inte kunde somna om. Jag låg och läste ganska länge eftersom jag inte var sömnig. så när jag kom från stan sträckte jag ut mig en stund.
(och somnade med boken på magen)
 
Nu var det länge sedan vi var på älgjakt och att vänta på fint väder går ju inte Jag gjorde som andra jägare drog till skogs. I morgon bitti skall jag ta med Blåzza till skogen och spåra älg. 
Nu skall jag skära till lite tyg till grytlappar så att jag kan ta med som handarbete på tågresan. Man vet aldrig hur lång tid den tar
 
Fortsatt trevlig helg
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0