Öländska kroppkakor

I kväll har vi varit på Smålands gille och ätit kroppkakor. Direktimporterade från Öland. Serverade med just tinade lingon, skirat smör och vispgrädde
Ännu en rätt som förr var fattigmanskost och nu en kulinarisk läckerhet
Nu fyllda med massor av fläsk och så dessa tillbehör Förr potaisoch mjöl som man fyllt med något som man hade gott om. Sill eller lök kanske och inga tillbehör.
Till kaffet fick vi Glömmingtårta Var Glömminge ligger vet jag inte, men sannolikt i Småland någon stans
Det var det som föredraget för kvällen handlade om. Bönor och skrönor från Öland.
Jag lärde mig bl.a vad man kan använda Gråärtor till. Falafel. Lika bra somkikärtor, om inte bättre
 
Här är författaren och föredragshållaren
 
 
Innan vi åkte till stan klädde jag av Blåzza en del päls
Nästan så det räcker till en tröja. Lagom till kylan kom eller kallas det dålig företagsamhet att jag inte har gjort det tidigare??
 
Jag la´ apelsinskivor på tork så jag kan pynta nästa helg
 
 
Jag planterade min amaryllis som jag köpte i går.
Jag bakade kavring och kokade äppelchatney
Jag åt huvudvärkstabletter, för efter nålarna MOT huvudvärk som jag fick i går, så har jag ont i huvudet av ännu värre sort
Ronja är väldigt pigg  Hon hatar tratten. Hon far runt och skakar på huvudet i förhopning om att den skall ramla av
 
Nu är det hög tid för mig att träffa Jon Blund
 
God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0