Smålandsresa

Tidigt på måndag morgon lämnade jag Blåzza på hotell hos Anki och Stefan. Sedan körde vi till Uppsala och  lämnade bilen hos Henrik. Buss till stationen där vi fick reda på att det inte fungerade så bra med tågen söderut. Vi tog första bästa tåg till Stockholm där vi hann dricka en kopp kaffe.
 
Vårt tåg skulle gå i rätt tid, så vi tog oss till spår 11. Avgången flyttades fram 10 min. Sedan 10 min till. Ännu en gång 10 min. och 10 min och...Plötsligt kom det ett sms att tåget stod på lagning på norra ban....
 
Äntligen kom tåget och vi åkte söderut. Det var ett långsamt tåg framför oss som gjorde att förseningen ökade. Sedan var det signalfel och bara två spår i stället för fyra.
Vi kom så småningom till Alvesta , men jag tycker inte att det är roligt att åka tåg längre. Samtidigt vet jag inte om jag har lust att köra alla mil till Småland och Alingsås/Göteborg.. 
Gunilla och Göran mötte upp och vi åkte till Borlanda
Här är labben Linnea och en av husets nio katter
 
Här en av katt av bordsmodell. En sådan grå hade vi en gång.. Hon hette Skrållan och var den goaste goa kissen.
 
På tisdagen åkte vi till Ljungby för att träffa Allans äldre systrar och en svåger. Glömskan har slagit till   men en hel del minnen från barndomen plockade syskonen fram. Trevliga timmar. Jag hade tänkt ta kort på syskonen, men kände att det nog är roligare att minnas dom som dom var förut
 
Det är Allan som sitter i knät på sin mamma. Jag tycker det är så roligt med gamla kort  Tänk vilka minnen. Efter de här barnen kom det tre till.
 
Dag tre var vi på utflykt till Moheda. Vi åkte bl.a  och tittade på huset där Allans mamma var född. Det var under reparation och inte så bra fotoobjekt just nu.
 
Det blir mycket prat och många minnen. Jag har varit i familjen i över 50 år, så jag har också hunnit samla på minnen.
Promenader i det varma höstvädret och besök i uthusen där vi bl.a tittade på de ursöta hönsen. Små och  i olika färger med tofsar på huvudet. Givetvis inte lika fina som Wilmas Hedemorahös, men väl på andra plats.
 
Så var det dags att åka hem.
I Alvestas stationshus är det utställningar. Jag måste säga att jag tittade inte länge på den här installationen som hängde i taket. Det var dessutom det enda som fanns att titta på
 
Jag hade haft dålig koll på vad jag hade beställt för biljetter
Vi satt i en sovkupe. Tre på varje sida. Inte helt sköna bänkar att sitta på. Dessutom trångt. Att lägga upp sin resväska på sängen gick inte, så vi fick ha dem under sitsen. Det innebar att vi fick fotpallar. Nåja, det gick ju och tåget både gick och kom fram i tid.
 
I Uppsala mötte Ulrika oss och hon hade hämtat Ronja, Ronja blev så lycklig när vi kom. Jag satt och kelade med henne hela hemresan. Väl hemma släppte jag henne i trädgården och möttes i köket av en heltokig Blåzza. Henne hade Annica hämtat en stund tidigare
Hon tjöt av lycka när vi kom hem. Snodde och pussades och.., ända tills Ronja kom in. Då var matte borglömd i ett nafs. Ojojoj. Jag borde ha filmat denna otroliga lycka, som höll sig länge innan tjejerna lugnade ner sig. Blåzza  la sig i sin stol
 
och Ronja framför kaminen
Ronja har blivt bortskämd hos Matilda och Emma och Blåzza har haft det bra på sitt hotell. Husse och matte har haft det bra på sin resa, men det är sant som det är sagt: Borta bra men hemma bäst..
 
Ny dag när vi måste kolla vad som har hänt i Kättgrind medan vi varit borta
 Det hade inte hänt så mycket, men vi kunde ju inte veta.
På eftermiddagen kom Ebba och hälsade på Hon hade varit på skolresa i Stockholm och när klassen åkte hem kom hon till oss. Så jätteroligt. Hon är syssling till flickorna och bor inte så långt från Allans yngsta syster.
 
I dag har vi varit och tittat på Ebbas bror Arvid när han spelat bandy i Relita hallen
Det går så fort och jag skulle önska att dom hade hastighetsmätare på benen så man kunde få reda på hur fort dom åker. Vilken fart!!. Dom vann över Sirius med 4-1 och vi gratulerar givetvis Smålandslaget och ser fram emot att få se dom här fler gånger
 
Här är Ebba och hennes mamma och nere i högra hörnet ser ni Wilma. Thea stukade foten rejält unden innebandymatchen som hon spelade i em så hon låg hemma och hade ont stackaren.
 
I em har jag kokat chutney. Jag satte på kastrulen och så gick jag för att hämta mera äpplen i frysen i "slungningsboden". Det kokade häftigt.. Det kokade över. Det bildades en massa rök. Brandvarnaren tjöt så jag fick slänga ut hundarna för att dom skulle slippa höra ljudet. Bredvid spisen stod timern. Den är sig inte mera lik
Det hade kunnat sluta riktigt illa. Jag vågar inte ens tänka på hur illa det kunde ha gått.
I morgon är det julmarknad i Björklinge. Jag får se om jag åker dit och kollar läget.
Hur som helst så hoppas jag att vi alla får en skön söndag så här i mitten av november
 


Kommentarer
Postat av: Monica

Oj så trevligt ni haft! Och så mycket ni gjort, som jag sa tidigare, måste läsa bloggen en gång till, men njuter hundar framför allt, som tycker att borta är bra men hemma bäst, kram

2018-11-17 @ 21:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0