Lyxhelg

Innan det var dags att kliva på tåget mot Stockholm som kostade 86 kr var jag tvungen att ta bussen till Uppsala. Ingen buss från Skuttunge så tidigt, så jag fick skjuts 7 km till Bälinge. Bussen därifrån till Uppsala kostar 75 kr. I Uppsala satsar man på att vi skall åka kollektivt!!. Tåg till Stockholm koster 86 kronor
 
 I Stockholm träffade jag Johan med familj och vi tog oss via hotellet till Lidingö
Här är hela familjen
 
Snart 15 år och nästan lika lång som pappa, men inte för stor för att sitta på "hatthyllan"
 
Elsa nöjer sig med att sitta på armen
 
När Ulrika, barnen och jag minglat en stund så åkte vi till hotellet medan Johan sprang efter att med stort besvär fått ut sin nummerlapp. Det här med datorer. Han hann till startfållan men inte 10 min före start som han skulle vara. Då köade han fortfarande för att få ut sin nummerlapp, och ni skall veta att vi kom inte sent till Lidingö, utan i god tid
 
Här bodde vi
Om nu inte datorn vägrat att ladda upp flera bilder, så skulle ni ha fått se många. Nu får ni nöja er med ord. Kanske kommer bilderna en annan gång
Medan Ulrika och barnen vilade så "gjorde" jag Stureplansområdet Så många barer där det satt folk på lördag lunch och sippade på vin, mestadels vitt. Mestadels var det välklädda, massor av smycken, "väldoftande"? hårfärgade.... Dyra affärer fanns det också.  Saluhall med superdyr pasta och annat i samma prisklass. Vad sägs om tomater för 300 kr/kg??. Trångt, dyrt och folktätt. Affärer blandade med serveringar där varken mat eller vin var gratis. Jag har inte fattat  att vin dricker man mitt på dan en vanlig lördag. Själv skall jag alltid köra bil när jag skall hem. Det finns ju varken tunnelbana eller spårvagn och knappt bussar hos oss.
 
Det kom en gymnasiekille och sa att hans klass utförde vissa uppdrag för att samla poäng. och han undrade om han fick dansa för mig. Det fick han trots att han sa att det var en väldigt sexig dans. Hela klassen stod en bit bort och filmade. Han fick 30 poäng för utfört uppdrag och massor av applåder. Jag lovar er att ett gäng asiater som stod och tittade på såg mycket fundersamma ut.
Det var trevliga timmar som jag strosade runt Stureplan innan det var dags att gå till hotellet och göra sig i ordning för kvällen
Elsa hade dukat fram fördrink och chips som vi samlades kring tills Johan kom. Vet inte hur lång tid han använt, men han var nöjd.
 
På Hotell Diplomat åt vi välmörad biff med potatiskaka. (det hette givetvis något finare, men det var det vi åt) och drack gott vin till. Bryle`pudding avslutade måltiden. Väldigt gott och jag nästan tror att jag skall göra sådan efter ett gammalt recept. Mormor gjorde i stor form och så vände hon upp den på ett fat. Måste nog prova det Det brynta sockret rann som sås och det var så supegott. Och då skall ni veta att det var absolut inget fel på den som serverades på hotellet
 
Efter maten minglade vi vidare till Grand hotells pianobar för en liten drink och studie av det fina folken. Vet ni hur fort det går för tre personer att tömma en flaska bubbel?? Jag tog inte tid, men fort gick det. Förstår ju att jag inte vet hur man beter sig i den fina världen. Önskar att jag kunnat med att fota på damrummet. Där såg jag en kvinna i en väldigt snygg klänning, men flera nummer för liten. Ålskinn är stora.
Tatueringar behöver inte vara vackra. Ögonbrynstatueringar i kolsvart till silvergrått hår, tveksamt. Mycket tveksamt, men tydligen väldigt inne.
 
Efter att ha sovit gott och ätit hotellfrukost, lämnat bagaget på stationen åkte vi till ett spännande museeum. Elsa gick helhjärtat in för att leka i lekstugan efter att gått en tur och tittat på Gustav Wasa och dukade bord och lite till.
Dagen avslutades med Pan Pizza och shopping innan hemresan. Jag var på allvar lite fundersam och jag skulle köpa en nyckelpigedräkt till Blåzza. Den var så rolig, men jag avstod.
Elsa var med i en tävling på Tempo om att sätta på en docka klädd i päls(av syntet) möss, halsduk mm Hennes medtävlande följde färgerna och fick en elegant dam, medan Elsa kastade loss i blandade färger och kvaliteer och hon vann på sin kreativitet. Hon fick en härlig grå sjal i pris och var givervis stolt
 
Så skildes våra vägar. Johan och barnen åkte hem till Björboholm och Ulrika följde med mig för att sova över här för att arbeta i Uppsala idag.
TACK Ulrika och Johan , Erik och Elsa för en lyxhelg. Jag känner mig så bortskämd
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0