Hemlig utflykt

 
 
I går morse hämtade Lena mig  Jag hade bara fått veta att jag skulle ha med tandborste och något snyggare att sätta på mig på kvällen.
Vi åkte norrut genom ett vårfagert landskap, delvis på vägar som jag inte visste fanns. så njutbart att bara åka med och ha alla möjligheter att njuta natur Att slippa kolla trafik och hålla avstånd. Att slippa hålla ordning på var man skall "ta av".
Vi stannade och rastade vid dalahästen. Åt supergoda smörgåsar med getost och annat gott till kaffet. Kollade i butiken som sålde friluftskläder och rastade Agnes och Kajsa, två av Lenas hundar. De andra två är hos hennes föräldrar på Gotland och hennes Blåa Ebba leker på andra sidan regnbågsbron. Ebba, min första blåa kärlek.
Kajsa och Agnes
 
Vi hamnade så småningon i Tällberg i en stuga med sommarängstapet
Kan man sova annat än gott i en sommarängsstuga??
På kvällen njöt vi en fyra rättersmiddag efter att ha druckit bubbel på vår fina farstukvist
 
Vit sparris med pankopanerat?? ägg och hollandaisesås
 
Hjortfile med svart vinbärssås, rotselleripure, sötpotatis, gulbetor spenat och en liten upphettad tomat. Det gröna som troligen var tänkt som garnering vet jag inte vad det var. Tänkte på min lärare i fin matlagning Siri Kivilinna. Hon hade fått spader om hon sett den tallriken,för hon hade tyckt att den såg kladdig ut. Däremot hade hon uppskattat stort att kyparen som kom in med den hade svarta handskar på händerna. Det kallas för stil hade Siri sagt
Sedan följde ostassiett med brieost, morotsmarmelad och knäckebröd/kex. som avslutning Creme bryle och kaffe
Vi njör varenda tugga. Så gott!
 
En drömfri natt i hästensäng och sommarväggar och sedan hotellfrukost de lyx. Vi njör länge och mycke och jag trodde inte att jag skulle behöva mera mat i dag, men magen var uttöjd så det behövde jag.
Björklöven var stora och hängena på björkarna var också stora
 
Utsikten över Siljan var vacker
 
Nu rullade vi söderut
Fabriksförsäljning av knäckebröd
Den smalaste bro jag sett. Endast en bil åt gången fick passera bron
Så kom vi till Wåhlsteds gård
Textilverkstaden fanns inte kvar men det gjorde den ekologiska gårdsbutiken
 
På gården finns två borderterrier från Lenas uppfödning.
Fråga mig inte vad dom heter för det har totalt försvunnit ur minnet.
En trevlig pratstund med husse. Fika. Hundlek. Agnes talade om för sina söner att det var hon som bestämde och så rusade dom runt i yster lek innan lena fångade in först den ena och sedan den andra. lena var utrustad med både klotång och trimverktyg så hon putsade dem lite.
Visst är det en stilig kille? Snart så kommer han säkert i utställningsringen
Nu har jag träffat fyra fina bordeterrier. så kommer jag hem till min älskade Blåzza. JAg har inte tyckt att hon har varit så stor, men hoppsan. Jämförelsevis så är hon större än de här två killarna och Lenas flickor... Nu skall jag sannerligen ta mig en funderare på om jag skall ta med Blåzza på Bombaxdagen. Hon är nog för stor Jag känner revbenen på henne och dom ligger inbäddade i mjukt hull och så skall det nog inte vara riktigt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0