VILL NI SE EN STJÄRNA??

Se på mig!! Ni får mycket gärna, se på mig...
 
 
När vi gått morgonpromenaden i regn så lastade matte in mig i bilen och så åkte vi i väg
Jag tycker inte att det är jätteroligt att åka bil. Jag mår inte illa, men sitta instängd i en bur, nej.
Vi skulle till "Tassarna i taket" och matte körde på GPS. Plötsligt slutade tanten att prata och berätta vart vi skulle så vi höll på att hamna i Stockholm
Matte fick stanna och ringa så att vi fick vägbeskrivning. Vi vände och körde en annan väg och då hittade vi
 
Här uppe var vi.
Först fick jag nosa på fyra hinkar med doft i en för att veta vad jag sökte. Det var något nytt. När matte säger nosa så gör jag det och jag har två dofter att välja på.
Nu börjar det tydligen bli allvar 
 
Så kom domaren och vi gick in ett stort hus som kallades stall. Det luktade ljuvligt av fårskit. Helst ville jag gå runt och nosa. Det låg en massa kartonger där och jag visade  matte rätt kartong. Gissa om hon blev glad??
Jag hade nästan en hel minut kvar att nosa men den behövde jag inte
 
Nästa sök var i en box ( det är ett litet rum där det bott hästar sa matte)
Där stod en stor soptunna (utan sopor) och två säckkärror som det var en del gödsel på. I ett hörn var det ett råtthål som jag tyckte var väldigt spännande, men så sa matte till mig igen att jag skulle nosa och för att få tyst på henne så visade jag var doften satt.
 
Tredje söket var utomhus på en massa grejer som jag inte vet vad det kallas. Det var i gröngräset och då passade jag på att markera att jag varit där. Det fick man inte göra, men eftersom det bara var träning så blev jag inte diskad. Det var tur för då hade matte blivit ledsen. Jag snabbade mig att visa doften så att hon blev glad.
 
Tre sök klara. Nu var det fordonssök. En hästkärra och en vanlig kärra i en "carport" Här ville jag också kolla runt lite på spännande dofter men matte sa, nej Blåzza nu nosar du. Då gjorde jag det och visade henne doften nästan genast.
 
Domaren tyckte att jag var duktig och markerade väldigt bra. Hon sa att hon hörde tydligt när jag nosade. Matte hade glömt hörapparaterna så hon hörde inte. Typiskt!!
Domaren tyckte också att jag skulle fått hålla på längre på fordonsöket. Precis vad jag tyckte!
Man har tre minuter på sig på varje sök. I dom tre sista söken använde jag omkring en minut på varje så jag hade kunnat få njuta av de spännande dofterna lite längre.
 
Så tyckte domaren att jag skulle ha lite längre koppel och ett fast halsband. 
Man har sele när man söker, men mellan söken kopplar matte över till halsband och då får man inte ha kedja. Nu måste matte shoppa loss och det tycker hon om. Själv bryr jag mig inte så mycket, bara jag får mat och godis och en massa pussar och vänligt tilltal..
 
Godiset åt vi upp under hemresan.
 
Det var väldigt vackert när vi åkte både dit och hem Jag vet inte hur många gånger som matte sa Titta så vackert,  Alldeles svart, eller Se på solen mot det svarta Oh en regnbåge.
När husse är med tycker han att matte är bra tjatig som kommenterar hur det ser ut. Han ser själv säger han, men matte njuter så mycket så hon måste få säga det säger hon. Jag svarar ju inte heller så hon kanske berättar för sig själv?
 
Jag blev ganska trött både av resan och alla nya dofter. Jag har sovit ganska mycket sedan vi kom hem och matte har försökt att få husse att fatta att det är ett fantastiskt väder ute. Sol och starka höstfärger som växlar med svart himmel och regn. Ärligt måste jag säga att jag inte fattar varför vädret är så viktigt Det är som det är.
 
Nu är det dags att få smaka på färsfodret
Puss på er
Blåzza
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0