Eufori

I går förmiddag åkte Blåzza och jag till Sätra för att än en gång gå ett öppet spår.
En längre tid har hon när vi kommit ungefär halvvägs, plötsligt sluta spåra.
Hur tränar man då?
Köttbullsspår fungerade inte. Hon forsade förbi köttbullarna.
Torkad kyckling i vinklarna brydde hon sig inte heller om.
Blod och klöv och köttbullar på asfaltsvägen lyckades bättre. Där gick varje köttbulle åt.
 
Så hade vi nosework i Upplandsgruppen med borderterrier. Nosework har vi hållit på med tidigare, men lagt på hyllan för att satsa på viltspår. 
Nu fick jag en ide.
Jag droppade eukalyptusdoft på en klöv som jag sedan gömde ute på tomten. Nu blev klöv roligt. Doft-markering=godis. Det var ju inte det att hon inte fick godis ute i spåret. Där var det tom mera godis än efter doftmarkeringen, men..
Snusdosor med doft har hon varit duktig på. Nu la jag köttbullsbitar i snusdosor som hon fick markera ute i trädgården och få godis.
Sedan knöt jag ihop det. Drog klöv och droppade blod. Snusdosor i vinklarna, givetvis m köttbulle och klöv med eukalyptus. Ett sådant spår som inte var så långt och som legar kort-kort stund.
 
Nästa spår klöv och blod och snusdosor i vinklarna.  Snusdosa vid klöven i spårslutet Spåret fick ligga över natt. Spåret var inte full längd, som är 600-700 m. Snarare 300.
Det fungerade så bra! Hon stannade vid snusdosorna och fick köttbullen och fortsatte spåra och hittade klöv bredvid en snusdosa med köttbulle.
Efter ett uppehåll i spårandet på en dryg vecka   åkte vi till Sätra och gjorde ett nytt försök.
Hon ringade vinklarna och återgången, kanske letade hon efter snusdosan med köttbulle??. Skottet bryr hon sig aldrig om uten hon spårade vidare och markerade för första gången klöven framifrån!!
Ni som inte spårar förstår inte vad jag pratar om. Det finns vid spårslut en klöv som hunden skall markera Blåzza har alltid gått vid sidan klöven och markerat den bakifrån. Det har ogillats av ett par domare, även om  det är inte det som fällt henne.
 
I går fungerade det och jag hade snusdosor med som hon fick som belöning.
Känslan när domaren sa :Grattis till Championatet går inte att beskriva.
 
När vi kom tillbaka till huset där domaren bodde fick Blåzza en fin rosett. Det hade jag inte väntat mig så det blev en glad överaskning.
 
Hela eftermiddagen gick jag runt i ett lyckoskimmer.
Nu kan jag lägga lite kortare spår i teräng som jag klarar av utan svårigheter. Det behöver inte passera stockar och rishögar och diken och allt som finns på öppna spår
Sedan länge hade Anneli, Malin och jag bokat kvällen för att prata. prata. prata. Dricka vin och äta ost och kaffe och kaka och prata. Nu kunde vi fira Blåzzatossan också
 
Nu är det dagen efter. Jag tvättar lite och skall köra dammsugare. Om jag stannar till vid rosetten emellanåt så kommer arbetet att gå som en dans tror jag
I morgon skall jag till frissan och jag skall njuta massage.
Trevligt slut på veckan önskar jag er alla
 
Undrar hur Bassetklubben visste att min älsklingsfär är gul
 
Att sitta i bur är INTE roligt, även om den pryds av en fin rosett tycker Blåzza
 
"Gruppfoto"
 
Skönt att sova framför brasan efter väl förättat värv


Kommentarer
Postat av: Monica

Ja helt fantastiskt, så tålmodig du varit med tokfian - grattis igen och många kramar

Svar: Tack!!
danvikstjejerna.blogg.se

2019-09-21 @ 20:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0