Börja om igen

 
 
 Det rullar på mot vernissage i Skuttunge kyrka på Palmsöndagen. I år skulle jag inte sy något, utan klippa och klistra. Redan i sommar hade jag motivet klart för mig. Så skulle jag börja. På bokbörsen inhandlade jag barnens bibel för 24 kr. Så åkte jag till stan för att köpa papper och bokmärken mm. Årets tema är Skapelse.
Pappersark fanns på Panduro Jag behövde 7 stora och 7 mindre. Jag fick nästan hicka när jag såg priserna. Guldstjärnor, ni anar inte vad sådana kostar.  Bokmärken fanns inte alls. Sådana där bilder till scrab?? fanns men jag hade behövt många förpackninger till mitt projekt. Jag gjorde ett överslag och insåg att det skulle kosta flera hundra att köpa det materialet som jag behövde, så där och då lade jag ner det projektet. Flera hundra kronor, en massa arbete och bara slänga efter utställningen.
 
Nu var goda råd dyra...
I går påbörjade jag en ide med tyg, men jag insåg snabbt att det blev inte heller bra
I dag har jag börjat på nytt och hoppas att det är tredje gången gillt
Jag rotar i mina tyglådor och huset är i kaos, så om ni tänker titta in, så snälla ni ring en stund för då att jag kan putta in allt i ett av rummen och stänga dörren.
Nu skär och klipper och syr jag och blir det inte bra nu så vet jag inte
 
Jag har hunnit vara på IKEA en sväng med min kompis Lena. Hon skulle handla till sin mamma och att ha sällskap en tur på IKEA är ju roligt. Det finns massor av Bra-att-ha-grejer
Vi hade tänkt fika där också, men det var så mycket folk så vi åkte till Gränby i stället. Jag lovar att det inte var folktomt där heller, men vi fick plats vid ett bord så att vi kunde fika Jag åt en nostalgikaka till kaffet.
När jag började läsa här hösten -65 så kom det in något som heter tentor i mitt liv. På Landings konditori på gågatan fanns en sorts kaka som jag inte minns vad de hette men  när vi klarat en tenta, så firade vi med en sådan   . Då serverades det vid bordet och till kaffet, som man givetvis fick i en liten kanna fick man också ett glas med kallt vatten. Det var dyrt men det var fest. Att annars gå på kondis var helt otänkbart Vi fick pengarna när terminen började och sedan gällde det att hushålla. En nästan likadan kaka hittade jag på Fågelsången på Gränby i dag. Vilken fest.
 
Häromdagen kom en bild från en kompis på datorn med en fråga om någon visste vad det var. Jag blev så glad för jag har försökt beskriva för Allan och han har inte fattat något. Inte på 50 år har jag fått honom att begripa
Jag blir nästan gråtmild av nostalgi när jag ser bilden
 
 Så här hängde vi hö i Bohuslän när jag praktiserade i lantbruk. Det torkade så mycket bättre än som Allan gjorde, hängde på lina. Dessutom var det mycket lättare att hänga på en krakstör än på en tunn lina. TACK Nisse för att du delade bildenerna
Nu ser jag att på dessa hässjestören sitter pinnar fastsätta där vi krokade fast järnkrokarna på första bilden.
 
I dag har vi sökt lite  kong i bokhyllan som vi har i läxa. Det var inte så lätt tyckte Blåzza, men hon fixade det så småningom
Ronja introduserades på lagerblad och hon hade lika svårt med det
 
I går kväll var vi på samlingen för Carl som miste livet förra fredagen. Det var massor av människor där som kramades och grät eller bara var där Det var så tyst. Ville man säga något så viskade man.
Jag skulle göra ett överslag på hur många det kunde vara där. Räkna de tio och försökte beräkna hur många sådana grupper det var, men Jag kunde inte räkna dem alla.
Massor av ljus och blommor Efter en dryg halvtimme så löstes gruppen upp lika tyst som den samlats. Känslan att vara där går inte att beskriva
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0