En solskenshistoria

 Jag har arbetat på flera byskolor och i dag körde jag förbi ett hus där en av eleverna bodde för många år sedan. Då dök ett minne upp. Familjen hade en get. När dom skulle åka på semester till Stockholm så var dom tvungna att ta geten med sig Hen måste väl också få semester?!. Alltså lassade dom in geten i bilen och åkte i väg. Väl i Stockholm så fick den gå tjudrad i ett grönområde strax intill där familjen bodde.
Jag tycket att det är en solskenshistoria från den gamla goda tiden. I dag skulle knappast någon komma på iden att ta med en get till någon stad över huvud taget. 
Har jag blivit lastgammal eller har samhället ändrat sig så??
 
Så har Blåzza och jag börjat på ny kurs. Specialsök med kong.
Kong är en röd leksak som finns i djuraffärerna. Det skall vara den röda som är märkt med KONG. De olika färgerna luktar olika så därför är det viktigt. Tävlingar sker med röd kong.
Först skall hunden lära sig doften av kong. Då gör man som vid all? inlärning av doft.
Hunden nosar och får godis några gånger så att hen vet vilken doft dom skall söka.
En liten bit av kong(kongen är sönderklippt och kokad) Den läggs med hjälp av pincett i ett rör som gömms. Så får hunden söka och när hen markerar doftgömman så får den belöning
På första nw-kursen jag gick var det noga att använda pinsett när man handskades med doften och det man droppade doften på. Sedan var det inte så nog för hunden skulle lära sig att det var exvis Lagerblad som de skulle söka, oavsett om det fanns doft av matte på preparatet.
Nu är det kokade burkar och pinsett som gäller igen
 
 
Nu har vi lärt osss nytt sätt att belöna På nw belönar man nära doftgömman. Här har vi slängt godis på hunden som får ta godiset och sedan skall gå till föraren.
 
Vi har diskuterat om man behöver olika selar vid olika sök, något som kursledaren anser vara helt onödigt. Hundar är nämnligen inte dumma!! Var det någon som trodde det??
Ändå har jag gått på att köpa olika selar till nw och viltspår. Olika koppel...
Men det är ju roligt för matte att handla. 
Att vi har tre selar i huset är ju inte så konstigt med tre olika stora hundar, men vi har olika koppel också. Eftersom inte alla hundarna söker samtidigt kan ju det vara lite onödigt. Det skulle kunna fungera med samma koppel till alla, eller vad tror ni? Med posten i morgon kommer det senaste kopplet som jag har köpt. Kanske känns lite fånigt nu, men bara kanske.
Börjar tro att jag skall vårstäda bland selar och koppel.
 
På vägen till Vittinge gjorde jag en reflektion 
Ronja älskar mig helhjärtat. Hon vill helst följa med mig när jag ger mig i väg någonstans. Hon gråter och visar tydligt sin sorg över att matte skall ge sig i väg. När jag säger: Du skall vara hemma hos husse så tappar hon svansen och blicken kan jag inte beskriva.
Den lilla noterar inte att jag ger mig av, och för henne är jag nog mest en passupp. Ändå är det henne jag kostar på. Kurser och prov och resor och uppmärksamhet och egen tid.
Faktum är att Ronja säkert skulle bli lika duktig på sök som Blåzza om hon fick lika mycket tid.
Livet är orättvist, inte bara för människor.
 
Nej matte. Absolut inget mera sök i dag Jag är supertrött!!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0