Hustomten

 När vi bodde i stora huset och pojkarna var små bodde det en hustomte under huset. Ni vet, hustomtar är väldigt små, som en pilsnerflaska lärde jag mig när jag var liten. Undet stora huset finns något som jag tror kallas krypgrund. Hur som helst så hade Henrik fått nya fotbollsskor som han var väldigt lycklig för. Givetvis skulle han visa hustomten dem så han stoppade in den ena skon i ett ventilationshål i grunden. Det var bara det att sedan var skon borta. Puts väck!
Allan gjorde allt han kunde för att hitta skon, men den var borta.
För fem? år sedan övertog Ottos familj stora huset när vi flyttade över gården. Vid något tillfälle var Otto under huset och vad hittade han??
 
Ottos sko!
Lite musäten och smutsig men upphittad! Efter säkert 40 år
Nu har Henrik den i sin bokhylla i vardagsrummet och jag undrar: Hur många av er har en fotbollssko som prydnad i bokhyllan??
 
För att få lite omväxling i karantänanadet så åkte vi in till Henrik och Helena för att fika i förmiddags.
Det var jättemysigt och jättegott, men så plötsligt öppnade sig himlen. Aldrig kan man lita på SMHI! Dom hade lovat uppehåll hela lördagen i Uppsala, och så öppnar sig himlen
Så åkte vi hem och i Bälinge föll snöblandat regn.
 
Hur kommer man plötsligt på en sång man inte hört på evigheter? När jag körde med vindrutetorkarna på för fullt dök maskros och tjärdoft upp i huvudet och jag försökte komma på texten
 
Jag lät alla mina maskrosor finnas, 
fast jag vet att dom kallas ogräs och skall rotas ut
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut....
 
Den här bilden kommer ni säkert att få se flera gånger Kanske i vinter när/om snön ligger tjock
 
 Det är underbart med en massa gullvivor i gräsmattan
 
och med en hund som håller koll på mössen
 
och en hund som går i mattes fotspår
 
Kvällens utsikt från mitt köksfönster är inte att förakta
 
och inte den från mitt vardagsrumsfönster heller
 
Emma har hjälpt mig att låna en deckare på bibblan i Stenhagen. Nu skall jag plocka fram den och njuta
Tack Enmma för hjälpen
 
Var rädda om er! Tvätta händerna!! Håll avstånd men glöm inte att njuta av allt vackert så här i mitten av maj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0