Volgasvamp

För många år sedan hade min pappa en slemklump simmande i te på köksbänken.   
För att ni skall förstå att det här inte är en nyhet så kan jag berätta att pappa varit död i över 20 år och det var inte de sista åren av sitt liv som han höll på med sin svampdryck
 
Nåja. Vätskan som slemklumpen växte i var lite syrlig och enligt pappa supernyttig. Slemklumpen var Volgasvamp.
Jag har googlat på Volgasvamp och det är så nyttigt. Ni kan inte ana!! Jag tror det är nyttigare än det som just nu är nyttigast när man läser veckopressen, dvs färsk ingefära. Vänta skall ni få se. Snart kan man läsa om Volgasvamp eller Kombucha som det skall heta nu. Låter väl finare kan jag tro.
Hur som helst så fick jag för mig häromdagen att goggla på Volgasvamp och spontant så beställde jag. Vad kan man inte köpa på nätet?? Man fyller i namn och adress och kortnummer och vips!! är det klart Bara att avvakta leverens.
Så kom den spännande svampen med posten i går
(För att hedra pappas minne så kommer jag envist att fortsätta kalla det Volgasvamp)
I morse kokade jag startsatsen: Koka upp vatten, lägg i te. Svalna, söta och låt bli rumstempererat. Så vad det bara att släppa ner den slemmiga klumpen och vätskan den låg i. Nu står burken på min köksbänk och snart har det blivit denna hälsobringande dryck som skall lyfta mig från den trötthet jag nu lider av,  till att bli pigg som en mört. Det ni!
Svampen kommer att växa och få barn och jag kommer att massproducera denna hälsodryck. Kanske skall bjuda in till svampdrycksparty?? Det står på nätet att det finns människor som odlar i stora kärl med tappkranar.
Det är ju roligt att testa.  Ja, inte att storproducera, utan om jag blir piggare av alla nyttigheterna i svampdrycken
 
Jag har haft trevligt främmande idag. Blåzzas syster Chilli´s matte har varit här och pratat. Att det bara finns så mycket prat. Vi fikade och pratade och när vi hållit på med det länge så åkte hon hem. Nu en stund har vi chattat för vi var inte färdigpratade. Underbart. Tack vare våra tjejer har vi träffats och funnit varandra.
Det här skriver jag delvis för att få in en bild i bloggen
Jag var ju tvungen att baka ett par plåtar pepparkakor till kaffet eftersom det är advent. Problemet var bara att jag inte hittade mina pepparkaksformar Dom kan vara hos grannen och det kändes inte alltför enkelt att gå in till dom och leta, så jag plockade fram en form som jag använt till mönster till kviltning på en hundfilt en gång för länge sedan
 
 Katinkas pepparkakor. Samma recept som de senaste 40 åren. På sommaren bakar jag skurna pepparkakor av degen och till advent/jul kavlar jag. När pojkarna var små bakade jag granar och gubbar och grisar och annat roligt.   Vi garnerade med Non Stop. Det hade Henriks dagmamma Alice lärt oss. Av någon anledning så var de bruna karamellerna mest populära
 
Titta så fin blomma Inger hade med sig. Tre knoppar. Den kommer att glädja mig länge. Än en gång tack Inger, både för blomma och pratstund
 
Nu skall jag fundera lite på morgondagen Skriva inköpslista så allt kommer med hem från affären. Det gör det inte alltid även om jag har med min lista, men förutsättningarna är i alla fall bättre med lista än utan
 
Glöm inte reflexer!! Och när ni är ute och åker bil så har ni väl med något att markera med om ni träffar vilt på vägen. Jag menar träffar så att det blir skadat. Läste i dag att man kan hämta särskilda snitslar på polisstationen. Själv har jag en rulle från Granngården, men skall nog se till att ha med en reflex också. HUR hittar annars eftersöksjägarna snitseln??
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0