En dag med historia

I dag har Smålands gille varit på Salnecke slott i Örsundsbro. Om ni vill veta slottets historia så får ni googla. Vi hade en duktig guide, men jag antecknade inget. Eftersom jag är starkare visuellt än auditivt, så tittar jag mest och lyssnar, men glömmer rätt fort det mesta eftersom jag inte ser det skrivet
Om ni vill göra en mysig utflykt så finns det kafe med goda smörgåsar och kaffebröd och sallader och pajer Dessutom kan man köpa ost och annat gott, I lokalen (den gamla ladugården) är det konstutställningar också
 
De nuvarande ägarna köpte slottet för 5 år sedan och har renoverat det. Med bergvärme så kan de bo och använda slottet hela året.
 
Sveriges första parkettgolv. Så vackert. HUR skall man kunna använda det i en textil?
 
 
I ett av rummen var det handmålade tapeter Inte så bleka i verkligheten som på bilden
 
Kakelugnar
 
 
 
 
 
Några av sovrummen. Innanför sovrummen fanns det helt moderna badrum
 
 
 
 
jag kör ju med lite gissningslek i bloggen och nu kan ni gissa vilka länder som inspirerat till de olika sovrummen
 
Utan modernt kök kan man inte ha kalas
 
 
 
 
Slottets ägare på rolig målning Det var stenar och pärlor påklistrade på tavlan
 
Utanför cafeet var det blommor i stora kaffekoppar
 
I kväll har jag varit hos mina extrabarnbarn. Där bor Bombax Tejmi också. Alltid lika mysigt att vara tillsammans med dem
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0