Snart är det jul igen??

En grå småregnig morgon stoppade jag in Blåzza i buren i bilen och åkte till Gottröra. Där var det träningstävling igen.
Under vägen spelade jag adventsmusik och gissa om jag sjöng med! 
Vi kom fram i god tid och Blåzza klarade provburkarna perfekt
 
Det här är bara för att hunden skall veta vad den skall söka för doft
 
Det var små sökområden i dag, men det gjorde det inte lättare. Förstår inte varför, men det här utomhussöket  var klurigt.HAlvvägs upp på muren satt en tops instucken och så högt har Blåzza inte sökt förut. Dessutom hörde hon höns till vänster och VEM vill leta doft när det finns höns som man vill fånga?? Ett par sekunder extra så markerade hon doften. 
Vad vi skall öva på nu?? Höga sök på hönshuset!!. Vi börjar i morgon
 
Så gick vi inomhus
 
Om det här söket som Blåzza klarade på godkänd tid, sa domaren att hon markerat doften en millisekund direkt men att matte måste lära sig att se sådana markeringar. Matte tycker att millisekunder är för korta för att lägga märke till.. Blåzza markerade ordentligt inom utsatt tid, men på riktiga tävlingar kanske matte måste se markeringar som bara är millisekunder?
 
Den här doften kände Blåzza vid golvet och frös, men den satt en bit upp så den fick vi fel på.
Nästa träningsuppgift blir alltså en bit upp .
 
Superlätt tyckte Blåzza att kartongsöket var. En lååång frysmarkering på första lådan hon nosade på
Rolig träning och nyttig! Både för matte och hund.
 
På hemvägen duggade det fortfarande och bitvis regnade det ordentligt. Nu lyssnade jag på radion och lät adventsmusiken vila.
I Björklinge var det julmarknad så jag stannade till en stund där. 
Jag gjorde ett köp och det var ett felköp!
Jag köpte två advenstkalendrar av Iron och när jag kom hem berättade Thea att hon säljer sådana. Alltså blev det ett felköp, eller vad kan man annars kalla det för?
 
Hemma igen  
fick BORDerterriern squash. Supergott tycker hon
Allan hade tänt i kaminen och när Blåzza ätit klart drack Allan och jag kaffe och julmustlimpa. Jag har provbakat inför auktionen nästa söndag. Inte det häftigaste som jag ätit, men helt ok och dessutom lättbakad. Säkert kan det bli några kronor/limpa
 
I morgon skall jag bära ner ljusslingorna och se att de fungerar KANSKE sätter jag upp en i mitt "borrtorn". Det är ju så himla mörkt och grått.
Även i kväll fick jag ta ficklampa med för att hitta Blåzza. Hon höll till bakom enen och gnagde på sitt märgben och ville inte alls gå in. Jag kanske måste leta kurs i inkallning. Jag tror att man kan lära gamla hundar sitta, och kanske komma på inkallning också??
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0