Släktforskning

Nu har jag börjat sitta vid datorn och kolla på släkten igen efter ett väldigt långt sommaruppehåll.
 
För ett tag sedan fick jag kontakt med en man i Norge som jag är släkt med.
I dag läste jag att han var i hyttan och så hade han lagt upp en bild på sin måltid på fb.  Det var lammskalle med tillbehör. Jag kommenterade och han svarade Vi fortsatte en stund. Jag lärde mig och jag gogglade och det dök upp barndomsminnen i form av smaker.
 
Vi var överrens om att äta skallarna var för att ta hand om hela djuret. Lammskallar äter man på Gotland också. Ögon och tunga anses särskilt goda.
Jag fick en länk där jag kunde läsa att i Norge så röker man skallarna vilket jag inte tror att man gör på Gotland Där kokar man dem och griljerar som vi gör med julskinkan. I Norge  röker man, saltar och kokar.
Tillbehören är lite olika.
 
Tankarna och "samtalet" fortsatte.
Vi använde ju hela grishuvudet Tänk så goda de kokta kinderna var, och tungan. Ögonen har jag aldrig hört att någon smaskat i sig.
 
När åt ni tunga senast?? Jag minns inte när jag såg det i en affär sist. Måste nog besöka saluhallen för där måste det väl finnas?
Mest var det smörgåspålägg, men vid riktigt lyxiga tillfällen serverades den med potatismos
 
När vi åt stor torsk, kokt med ägg och persiljesås, så var det tunga, kinder och ögon som var särskilt goda. Nja, kanske inte ögonen, de var torra, men ack så spännande att äta.
Hade jag vuxit upp på Gotland eller i Norge är det inte osannolikt att jag ätit lammögon också. Min pappa var väldigt bra på att få min bror och mig att smaka på konstiga saker
 
Att torsktungor ar delikatess har jag fått bekräftat i ett tvprogram från Norge där man tog vara på torsktungorna som serverades som just delikatess på lyxkrogar i bl.a Stockholm
 
Måste bara dela en smakupplevelse till när jag nu grottat ner mig i smakminnen från barndomen. Ostor, precis Ni läste rätt OSTOR
Hur väl jag minns när vi var i en ostbutik i Falkenberg och köpte ost När vi kom hem skakade pappa osten över min hand. Det var som mjöl, men det rörde sig det som fanns i handen. små, små, små spindlar. Så spännande för en 7-årig tjej att slicka i sig dessa
Måntro jag kan lära mig att testa andra insekter också? MAn skall aldrig säga aldrig
 
Sist en påminnelse REFLEXTIME!!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0