I dag för 20 år sedan

 
I dag för 20 år sedan vigdes Johan och Ulrika i Skuttunge kyrka med fest i Församlingshemmet i Björklinge efteråt.
Vilken dag det var. Sol och kallt. Vi hade förberett en hel del här hemma av det vi skulle äta och dricka under kvällen. Vi har 7 km från oss till församlingshemmet. Allan körde med kärra efter bilen. Det hann att frysa det som fanns på kärran, inte allt, men en del. Jo det var täckt av täcken men det räckte inte.
 
De hade kockar med sig från Västergötland som lånade lokal här i närheten för att tillaga maten. Jag berättar inte var, även om jag vet. Vad de lagade för mat tror jag att jag minns, men för säkerhets skull skriver jag inte det. Är inte roligt att ljuga. Jag vill minnas att när vi hälsade på i köker var golvet "fyllt" med grädde. Några potatiskakor stod i press och grädden rann över. 
 
 Det var mycket i uppväxten som de upplevt lika trots att de kom från olika delar av Sverige
Dom stackarna hade inte fått Oboy utan deras mammor kokade choklad på mjölk, cacao och socker. Dom fick inte heller köpeflingor, utan hemgjord musli till filen, och jag vill minnas att köpelimpa var fest för dem båda.
Jag tror att jag minns att när jag höll tal så fick de en liten tavla med fyra rabattfrimärken. På den tiden skickade vi brev och kort och på somrarna kunde man köpa rabatfrimärken och sådana hade båda lärt sig att använda. Frimärken hade  obegränsad hållbarhet och kanske fick varje familj köpa ett häfte. Min pappa hade kontakter så vi hade gott om häften. Sannilikt hade Ulrikas pappa också vänner som inte behövde sin. Vilken fest det var.
 
Sedan några dagar är vi ordentligt förkylda och har en hemsk hosta. Annica handlar hel och halvfabrikat åt oss. Thea rastar hundarna. Blåzza tar det med en klackspark men Rufus gillar inte läget. Matte skall jobba med honom. Att matte bara ligger och dessutom försöker fösa bort honom när han vill pussas det är superkonstigt.
Blåzza ligger på min kudde på nätterna men annars struntar hon i sina människor, medan Rufus hittar på rackartyg när inte matte bryr sig om honom.
Ligga en evighet och glo på en bit köttbulle och vänta på tillåtelse att få ta den, är det jobb??
 
En fortsatt God Fortsättning på det nya året önskar jag er innan jag kryper under täcket
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0