Hasselsnok

I dag på väg till sjukgymnasten lyssnade jag på radion. Det var ett inslag om ormar. Att Hasselsnok och huggorm är så lika så det gäller att man inte tar fel och slår ihjäl en hasselsnok för dom är ofarliga.
VADÅ?? Alla ormar är fridlysta och alltså får man inte slå ihjäl huggormar heller. Borde reportrar inte veta det när dom pratar orm??
 
Jag gillar inte ormar Jag har haft ormfobi. Det var så illa så jag kunde inte se en orm på bild utan att få panik. Minns i skolan i åk 3 skulle jag tro. Mina klasskompisar visste detta och det fanns i biologiboken en bild på orm.
Jag minns som igår hur några kompisar sa att dom skulle visa mig en bild. Jag vill inte se "för ni skall visa mig ormen" sa jag
"Neej då det är en annan bild"
Det var givetvis ormbilden och jag rusade storgråtande hem från skolan. Jag börjar nästan gråta när jag berättar, för jag minns det med fasa och det är många år sedan jag gick på lågstadiet, eller småskolan som det hette då.
 
Som Mulle ledare var jag tvungen att göra något åt min fobi. Jag har stått med en Mullegrupp och tittat på en huggorm. Hjärtat hamrade i bröstet och jag svettades men vi stod och tittade och pratade om den.
Jag får fortfarande anstränga mig för att titta på ormar på film. Jag ryser och pulsen ökar och jag får aktivt bestämma mig för att titta och hela tiden tänka: Det är bara film. Jag är inte längre rädd när jag går i naturen och tack ock lov har jag inte träffat på så många otäckingar.
 
Jag har, hör och häpna klappat Snoddas på Skansen. Jag hade en elev med ormar hemma som fick med pengar av sin mamma för att ta med mig in på akvariet när vi var på skolresa till Skansen. Det var skönt att komma ut den gången!!
Jag har också, och det berättar jag med stolthet,varit på kräldjursutställning med en annan elev. Fy va många äckliga ormar det fanns där MEN vi avslutade besöket med att fotograferas med en boa på axlarna. Jag kan än känna ormens muskler röra sig i nacken på mig och jag ryser. Jag har det på kort någonstans i mina gömmor. Jag fattar inte hur jag vågade.
 
Hos sjukgymnasten har jag legat med nålar i skinkan igen. Jag är bättre så det har gjort nytta. En gång till, sedan har sjukgymnasten semester.
Jag hoppas det räcker med de behandlingar vi hunnit med. Om inte fär vi ta en ny omgång frampå höstkanten.
 
Det är tjuvar på byn. I närområdet har det varit besök i uthus och stallar
Undrar om min vakthund tjänstgör hela natten??
Bästa väktarna lär vara gäss. Dom både nyps och väsnas. Instängda i uthusen så skulle dom reagera om det kom folk.
Det är många år sedan vi hade besök av tjuvar. En midsommar försvann cyklar. En gång blev vi av med lite smått och gott runt knutarna samma kväll som grannen fick sina uthus tömda.
 
I dag har vi varit och tittat på Alma, vår nya granne. Vilka underverk det är. Så små tår och fingrar och... Ja allt är pyttesmått och helt underbart
Storebror Alfred spelade fotboll med Allan och pratade om traktorer, vad annars kan pojkar i olika åldrar samlas kring?  Lika mysigt hade dom båda två.
 
I morgon börjar fruntimmerveckan. Det vore väl märkligt om det inte kommer regn då. Nu behöver vi regn. Blåzzas Benved dör snart i torkan och det vore ju illa
 Natti, natti
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0