Semestertider

Nu är det semestertider för många. Vi som är pensionärer gör ju inget annat än semestrar.. Allan och jag semestrar oftast på hemmaplan för : Borta bra, men hemma bäst.
Ronja har semestrat hos Matilda några dagar. Jag har inte hunnit fråga Matilda vad dom har gjort, men jag har fått en badbild på Ronja. Härligt. Jag hade inte tänkt tanken på att ta med henne till ett hundbad, men Matilda tänkte.
I går hämtade jag hem henne och gissa om Blåzza blev lycklig när kompisen kom hem igen. Det där att ta det lugnt var helt glömt. Jag har tagit beslutet, om än med tårar, att Ronja skall få göra det hon vill. Leka och hoppa och ha kul. Det enda jag skall styra är längden på promenaderna.
 
I morgon åker ungdomarna i huset intill en tur till Småland på väg till Gotia cup. Då har vi hundpensionat för Smilla Dessutom har jag fått förtroendet att hålla en hortensia vid liv. Hoppas jag klarar det. De andra blommorna klarar jag nog, men hortensia....
 
I dag har vi haft gamla vänner på besök. Vi umgicks när  våra älsta barn var små. Delade vardagsmiddagar men också fest. Så kom vi ifrån varandra. Mats och Margareta flyttade. Vi hälsade på dom i Falun och dom var här någon gång. Vi träffades på årskursträffar på Ultuna. Plötsligt dyker dom upp i Skuttunge på midsommarfester och skolavslutningar. Vi har varit hos dom i Heby och idag var dom här. Så märkligtdet är med riktig vänskap. Man kan vara ifrån varandra många år och när man träffas så tar man vid där man slutade sist. Åren emellan finns bara inte
Mats och Margareta har ett växthus och i det har dom ett persikoträd. Med sig idag hade dom egenodlade persikor. Så goda. Det var något helt annat är dem man köper på Ica. Dom smakade annorlunda och dom var mycket mer ludna.
En underbar eftermiddag hade vi tillsammans. Nu ser vi fram mot nästa gång.
 
Såg en bild på Cikoria på facebook idag och vet att det användes till kaffesurr under kriget. Googlade för att se hur man gjorde surrogatet och fick då lära mig hur nyttig cikorian är.
Ringblommor är också nyttigoväxter. Gott te. Vackert i sallad och fantastiskt i Ringblomssalva
 
Nu sover Ronja
 
och Blåzza
 
Snart kommer Jon Blund till matte också


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0