Muminmuggar

När jag var på iittala outlet för ett tag sedan fick jag reda på att den 9 augusti skulle det säljas en mugg som bara såldes den dagen. Man räknade med mycket folk och det skulle vara väktare där för att hålla ordning. Ärligt talat tyckte jag att det lät som ett skämt, men jag har en god vän som är samlare så jag messade henne och frågade om vi skulle åka och kolla läget när det var dags.
I går pratade vi i telefon och bestämde att vi skulle åka. Birgitta trodde att det skulle vara lång kö och även om jag inte trodde det så är ju morgnarna ljusa och fina, så visst. Jag hämtade henne klockan 7 och en halv timme senare var vi i Örsundsbro. Där var det kö!!
Det var avspärrat med band för att hålla ordning på kön, och det var tre väktare där.
När det strax för klockan 8 körde upp en bil framför affären och en rullstol plockades ur och en kvinna som åkte i den fick komma in blev ett par kvinnor i kön lite högljudda. De hade stått där sedan klockan 6 och att någon fick gå före i kön tänkte dom inte acceptera. Lite skrattretande för dom stog som kanske på plats 10 så dom var ju garanterade sina muggar. Inte förrän vakten sa att den kunden inte skulle ha muggar och inte hade fått sådana biljetter blev det tyst på tanterna
Klockan åtta öppnade dörren och några i sänder släpptes in. När man skulle gå in fick man så många "biljetter" som man ville köpa muggar. Max 6 stycken. Sedan kunde man om man ville handla annat, för man visste att man skulle få köpa sina muggar. De flesta var bara där för muggarnas skull. Redan när vi stod i kö fanns det muggar på Blocket och på tradera, eftersom muggarna släppts kl 00 i Finland och också i Stockholm i den enda butik som sålda där (allt enligt en kille bakom oss i kön)
 
Så här ser den åtråvärda muggen ut. Nu är jag ägare till en. Snygg kartong låg den i också. Vet ni vad? Muggarna fanns inte framme utan man gick till kassan och fick rätt antal kartonger med muggar i en påse, så jag hade inte sett muggen innan jag kom hem och öppnade lådan
 Köpa grisen i säcken??
1/2 timmes köande utanför och lika länge inne ungefär Nu var vi kaffesugna och åkte till Enköping. Där finns ett jättemysigt cafe på torget. Kaffe och smörgås och eftersom det är rulltårtans dag så åt jag en bit rilltårta med grädde.
Sedan rullade vi i väg hemåt. Vi åkte till Härnevi plantskola där jag köpte ormbunken som jag inte unnade mig sist
Jag måste byta ut lite jord där jag skall ha den innan jag planterar den. Är så glad att jag nu har en som jag hoppas skall klara vintern. Blir det kallare än - 25 så får jag väl lägga på den ett täcke.,
 
Sedan tittade vi in i Långtora kyrka
 
 
 
Kalkmålningar behöver inte vara stora och färgrika för att vara vackra och inspirera till textilier
 
En härlig förmiddag med mycket prat och härlig gemenskap. 
 
Väl hemma igen så preparerade jag några tesilar och spred ut i garage och trädgård och pizzakartonger i ett garage
På doftprov 2 skall Blåzza markera rätt doft så det finns lite smått och gott i de här kartongerna. Blommor, smutsig strumpa. stenar enekvist och  lite annat smått och gott. Hoppas hon är lika supersäker när hon skall gå provet som hemma idag. Hon var så duktig. Inte ens mattes strumpa som hon annars väldigt gärna tar med sig ut och tuggar på, lockade henne till markering
I tesilarna var det lagerblad rakt över, och dom var inte svåra att hitta för en säker nos.
 
 
 
Min duktiga lilla tjej.
Nu är det en sådan där fantastisk kväll i augusti  som lockar till en liten kvällspromenad i trädgården innan jag kryper i säng


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0