Hemlisar

Jag sitter vid symaskinen och syr en massa roligt. Ibland byter jag mot broderitråd och handsöm, lika roligt det. Jag skär bort bitar och syr dit nya. Jag stryker fast med flisofix och jag plockar bland tyger och garner. Jag har det så mysigt. MEN eftersom det är presenter och utställning"föremål" så kan jag ju inte visa här vad jag gör. Det är lite trist, men jag vill ju inte gå händelserna i förväg. Så småningom kommer ni att få se.
 
I morse var det spår i snön Undrar om det var vår hustomte, vi har nämnligen en sådan på Danviken, eller  hundspår.
Vägen var plogad och det blåste inte. Det var en riktigt skön promenad i dag. Ronja kollade givetvis in lite vilt i skogsbrynet som hon skällde på. Hjälp fick hon så klart av sin bästis, medan Smilla hade fullt upp att gräva i snön.
Hemma igen var det skönt att bädda ner sig. Hon rörde på sig så bilden blev suddig, men ni ser ju vem det är, eller hur?
En annan njuter brasvärme. Hon har börjat "prata" så mycket. Hon tycker tydligen inte att hon får tillräckligt mycket uppmärksamhet Hon sätter vid någon av oss och gnäller/tjuter. Vet inte hur jag skall beskriva ljudet. Hon ger sig inte förrän vi tar upp henne i knät och kliar på henne och pratar med henne. Hon är så rolig den lilla tokan. Hon är i stort behov av trimning, men nu skyller jag på snö och blåst och låter bli.
Jag har gett hennes husse stränga order att inte ge henne så mycket vid matbordet. Hon har i likhet med sina tvåbeningar lite för mycket vikt att bära på. Hon skall inte behöva ha det, hon som inte kan öppna kylskåpsdörren själv. På tal om öppna dörrar. Vet ni hur mycket is det blir i ett frysskåp om dörren står öppen över natten?? Jag vet för jag har testat. MASSOR och åter MASSOR. Ett tips är alltså att ni alltid stänger frysskåpsdörren.
 
En vän hade lagt upp närbild på sin amaryllis, så jag gjorde likadant. Tyckte att det var så häftigt. Det skall jag göra flera gånger med andra blommor, ta närbilder.
Mamma hade en fin kamera med ett särskilt objektiv för att ta närbilder på blommor och insekter. Det var låååångt före mobilernas tid. Att det blir så bra med mobil hade jag inte tänkt mig. Kul att det blev  så lyckat tycker jag.
 
I morgon skall jag åka till Uppsala. Det har bosatt sig en bisvärm i min ena hörapparat och det är väldigt störande. Den flyger ut och in, så ibland är det tyst, men ibland surrar det som attan. Den har varit inne på reparation tre gånger och nu är det dags igen. Ja ni vet ju...Det här med teknik!!
 
I går morse insåg jag att jag inte hade båda sorternas ögondroppar hemma. Jag var inte så sugen på att ut och köra i går så jag testade att beställa på Apotea. Där kunde jag se vad jag har för mediciner och välja vilket alternativ jag ville ha. Så beställde jag  och i dag kom det med posten. Receptbelagd medicin direkt hem i brevlådan.. Ännu snabbare än sparken som jag köpte för ett tag sedan.
 
Jag fick ett orange kuvert också. Pensionärerna skulle ju få mera i pension. Det är sant!! KPA delar ut 14 kr mera i månaden. Den andra pensionen blir 300 kr högre. Jag får väl kolla så dom ökar skatten också. Nu vill jag inte ha kvarskatt flera år
På tal om ökningen så minns jag när vi var unga. Vi var fattiga som kyrkråttor och Allan skulle få löneökning på 450 kr. Jag var salig. Jag gick i lyckorus.
Så kom lönen och då var jag inte så glad längre. Allan hade åkt högre upp i skatteskalan och i verkligheten gjorde skatteavdraget att han fick ut 50 kr mindre. Så kan det bli.  Det är inte alltid bra att ta ut glädjen i förskott.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0