Åskiga minnen

En sådan här dag när åskan har mullrat och det har blixtrat mest hela tiden dyker det upp lite minnen.
  Jag är uppvuxen i stan och har inte upplevt att träd fattat eld p.g.a åska eller andra olyckor orsakade av åska.
När jag gick på lanthushållsskolan i Dingle 1963 så förstod jag absolut ingenting när rektor väckte oss en natt, sa till oss att snabbt sätta på oss kläder och komma till rektorsexpeditionen. Där satt vi alla, lärare och elever på var sin stol för att åskan gick. Minns det som att vi satt där hela natten men så illa kanske det inte var. Vi skulle fort kunna ta oss ut om åskan slog ner.
 
Så gick livet vidare och på praktikplatser som jag haft, har vi möblerat om när det gått åska. Inga möbler framför elurtag. Eller inga öppna fönster för klotblixtar skall man inte släppa in.
Att rusa ut med hela familjen och sätta sig i bilen är ett säkert åskminne från en praktikplats.
Väninnor som är/har varit rädda för åskan och inte vill vara själva hemma när åskan går.
Minnena är många
Så ett år slog åskan ner på Danviken. Tvn gick sönder. Telefonen höll inte och symaskinen tålde inte heller åskan/blixten. När jag kom in på en av garderoberna och såg att det var svarta brännmärken efter ledningen på väggen, då först insåg jag vilken kraft det är i ett åskväder, Vilken tur att det inte börjat brinna i stockväggen som är tätad med mossa på gammalt vis.
Jag är inte rädd för åskan, men jag har respekt för den nu.
 
Allan som är uppvuxen på landet har som barn upplevt vad åskan kan ställa till. Det är mer än en natt som han hållit sig vaken för att vi andra skulle få sova. Han har stor respekt för väderfenomenet. Som tur är har inte våra tjejer det. Efter morgonpromenaden så gick dom och la sig. Ronja har väl lyft på huvudet någon gång när det smällt riktigt nära. Blåzza har sovit vidare. När jag tyckte det var dags att gå ut lite så lockade jag på dom Båda tittade ut på regnet som just då föll stilla, vände och gick och la sig igen
 
Vi tackar för de 60 mm regn som vi har fått i dag och för det skådespel som det är när regnet vräker ner så att regndropparna studsar på trädgårdsbordet
 
Hundarnas vattenskål blev nästan fylld i regnet
 
Moln
 
Ett moln till
 
 Kan man någonsin se sig mätt på moln?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0