Provkök

Så har FEL låt vunnit mello. Emma sov över och vi tittade tillsammans med Wilma och Thea samtidigt som vi tryckte i oss chips och annat som hör Mello till.
Salta jordnötter och popcorn överdragna med kola. Farligt gott. Receptet kommer ursprungligen från lantbruksskolan utanför Karlstad vad den nu heter. Lillerud? Min kusin Mats hade receptet med sig därifrån och sedan dess ingår det i min receptsamling.
 
På söndagen var Wilma och jag i Bälinge kyrka som en del av konfan och sedan firade vi Wilma som har fyllt år och Thea som ska fylla år
Hembakade prinsesstårtor
 
Födelsedagsbarnen.
 
I måndags fyndade jag doftgömmor på köksbordet
 
Luft-värmepumpen har blåst varmluft i två veckor, men nu har den stannat igen. Tur att vi har kamin i köket att samlas vid
 
Det var inte alldeles lätt att se vägen när vi skulle till stickcafeet, men vi klarade av det.
 
Tisdag startade jag hos doktorn för att få en kortisonspruta i axeln. Han tog blodtrycket och pulsen och upptäckte att det studsar lite. Det har jag vetat ett tag men dr ville se ett EKG. Lite blodprover hör ju till att dom tar. Jag fick i läxa att läsa journalen på nätet. Det har jag gjort ett tag, men inte lagt in min husläkarmottagning så nu är det gjort. Jag har kryssat i att jag vill ha svar på sms/mail. Nu väntar jag på vad det jag läst på nätet betyder.. Inget är som väntans tider??
Efter läkarbesöket åkte jag till frissan och blev som en ny människa. På kvällen var vi på Smålands Gille på Kalmar nation. Där serverades goda crepes och sedan jättegoda kakor till kaffet. Allt hemgjort
Tage G Pettersson var gäst och berättade om sin barndom/uppväxt men också en del från sitt liv som politiker.
 
Så har det då blivit onsdag och dags för Provkök
Jag har Upplandkubb som kokar på spisen
 
Här har jag precis stoppat den i mjölkkrukan för att den skall jäsa. 4 timmar skall den koka för att bli klar.
 
Färskosten står i kylskåpet.
Det här skulle bli Löpskaka, men det blev gröt och inget som går att ösa upp med hålslev för att sedan grädda i ugn
 Kanske jag gör ett nytt försök i morgon. Annars testar jag ett annat recept
Det står limpor i ugnen. Aldrig tidigare har jag varit så noga med vikterna på ingredienserna och jästiderna. Ändå ser resultatet ut att bli så där. Tror inte att man måste vara riktigt så noggrann.
 
Så har vi träffats i kyrkliga syföreningen för att sy på våra hjärtan som vi skall ha med på utställningen som börjar på Palmsöndagen kl 9.30 i Skuttunge kyrka. Välkomna att se bl.a hur vi har gjort med vara hjärtan
 
 
Det ser inte så mycket ut på bild, men det är drygt 100 st stoppade och massor av hjärtan utan stoppning. Visst är ni lite nyfikna på vad det skall bli?? Syföreningen har ett gemensamt projekt till. Dessutom finns det en hel del annat spännande att beskåda. Jag lovar att ni inte ångrar er om ni gör ett besök
 
Nu återgår jag till provköket så att jag kommer i säng någon gång. 7.15 i morgon kommer servicekillen för att laga vår värmepump.
 
Vet ni att just i dag för ett år sedan plockade jag den första tussilagon
Det finns hopp
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0